• بررسی اثر آنتی اسپرماتوژنز عصاره گیاه بومادران achillea millefolium l در موش سوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 637
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از اولویت های مهم در کشورهای در حال توسعه کنترل جمعیت می باشد. با توجه به اینکه داروهای پیشگیری کننده از بارداری تنها برای خانمها موجود می باشد، مطالعه جهت کشف داروهایی که بتواند بر روند اسپرماتوژنز در مردان موثر باشد حائز اهمیت است. هدف از این تحقیق بررسی اثر عصاره گیاه بومادران achillea millefolium l. بر روند اسپرماتوژنز در موش های سوری بود.

    مواد و روش کار: تعداد 25 موش در 5 گروه 5 تایی با عصاره اتانولی، عصاره هیدروالکلی، گروه شم برای هر دو گروه فوق و یک گروه کنترل بدون درمان مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از تکمیل دوره درمان بیضه حیوانات مورد مطالعه هیستوپاتولوژی از نظر وجود سلولهای دژنره، سلولهای غول آسا، اسپرماتوژنز در توبولهای مختلف و بهم ریختگی ساختمانی قرار گرفت. همچنین اختلاف وزن حیوان قبل و بعد از مطالعه، و اندکس وزن گناد نیز در گروههای مختلف بررسی شد.

    یافته ها: گروههای مورد مطالعه از نظر یافته های میکروسکوپی بصورت کمی اختلاف معنی داری داشتند (p<0.05) ولی توقف کامل اسپرماتوژنز در هیچکدام از گروهها مشاهده نشد. اختلاف وزن بدن و اندکس وزن گناد در گروههای مختلف معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: اگرچه اختلاف کمی یافته های میکروسکوپی در بین گروههای مختلف معنی دار می باشد ولی با توجه به عدم توقف کامل اسپرماتوژنز در مورد اثر ضدبارداری این گیاه نمی توان نتیجه قطعی گرفت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها