• بررسی تاثیر ضدعفونی کنندگی دکونکس 53 پلاس 5 و 10 درصد در استرلیزاسیون سریع مخروط های گوتاپرکا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 865
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: درمان موفقیت آمیز ریشه دندان به حذف کامل یا کاهش میکروارگانیسم های موجود در کانال و ممانعت از آلودگی مجدد کانال طی مراحل پرکردن بستگی دارد. امروزه در درمان ریشه دندان مخروط های گوتاپرکا به عنوان اصلی ترین ترکیب پرکننده مورد استفاده قرار می گیرند. ازآنجایی که مخروط های گوتاپرکا به دلیل تغییر ماهیت ساختاری قابل استرلیزاسیون با روش های حرارتی (فور یا اتوکلاو) نمی باشند، آلودگی زدایی سریع آنها با یک ماده ضدعفونی کننده شیمیایی مناسب، بهترین شیوه خواهد بود. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر ضدعفونی کنندگی رقت های 5 و 10 درصد دکونکس 53 پلاس در استرلیزاسیون سریع مخروط های گوتاپرکا بود. مواد و روش کار: در این مطالعه 480 عدد مخروط گوتاپرکا با کشت های میکروبی خالص استاندارد از سه گونه باکتری (استافیلوکوکوس آرئوس 25923:atcc، اشرشیاکلی :atcc 25922 و اسپورهای باسیلوس سابتیلیس (6633:atcc آلوده شدند. گروه های مختلف از مخروط های گوتا پرکای آلوده به مدت 30 و 60 ثانیه به ترتیب در معرض محلول 5% و 10% دکونکس 53 پلاس قرار گرفتند. هرمخروط گوتاپرکا بطور جداگانه به لوله آزمایش حاوی سالین نرمال منتقل شد و از رقت 1% محلول سالین حاصل از شستشو به منظور شمارش باکتری ها مطابق با روش شمارش قطره ای کشت استفاده گردید. نتایج بر اساس تعداد باکتری در هر میلی لیتر از نمونه محاسبه گردید. برای هر گروه، کنترل مثبت و منفی نیز در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون t و آزمون آنالیزواریانس یکطرفه در نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و p<0.05 معنی دار تلقی گردید.

    یافته ها: پس از مجاورت مخروط های گوتاپرکا با دو رقت مختلف دکو نکس 53 پلاس میانگین تعداد باکتری در هر میلی لیتر از نمونه مورد آزمایش در رقت 5% برابر 10-2×5.00 و برای رقت 10%، صفر بود که با استفاده از آزمون t این اختلاف معنی دار بود (p=0.003).

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه محلول دکونکس 53 پلاس 10 در مدت 30 ثانیه همه مخروط های گوتاپرکای آلوده شده را ضدعفونی کرده و در دسترس است استفاده از این محلول در استرلیزاسیون سریع مخروط های گوتاپرکا مناسب به نظر می رسد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها