• ارتباط آنتی بادی هلیکوباکتر پیلوری با ابتلا به انفارکتوس حاد میوکارد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 452
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: انفارکتوس حاد میوکارد از شایع ترین دلایل بستری بیماران در کشورهای غربی می باشد. اخیراً دخالت عوامل عفونی از جمله هلیکوباکتر پیلوری به عنوان یک عامل خطر برای انفارکتوس حاد میوکارد مطر ح شده است. لذا این مطالعه به منظور بررسی احتمال ارتباط بین عفونت هلیکوباکتر پیلوری با انفارکتوس حاد میوکارد طراحی و اجرا گردید.

    مواد و روش کار: این مطالعه به صورت مورد-شاهدی بر روی 100 بیمار بستری (50 مورد و 50 شاهد) در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1385 انجام گرفت. از افراد مبتلا به انفارکتوس حادمیوکارد (گروه مورد) و افراد بستری در سایر بخشهای بیمارستان که سابقه بیماری قلبی نداشتند (گروه شاهد) 3 سی سی خون گرفته شد و پس از جدا نمودن سرم، آنتی بادی h pylori به روش الیزا اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از آزمون کای اسکوئر، t- test , fisher exact test و محاسبه or مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و p<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: در گروه مورد 9 نفر از نظر وجود آنتی بادی در سرم منفی (%18)، 5 نفر مبهم (10%) و 36 نفر مثبت (72%) و در گروه شاهد 14 نفر منفی (28%)،10 نفر مبهم (20%) و 26 نفر مثبت (52%) بودند. تفاوت معنی دار آماری بین گروه مورد و شاهد از نظر وجود آنتی بادی ضدهلیکوباکترپیلوری در سرم مشاهده نگردید (p=0.11). میانگین تیتر آنتی بادی درگروه شاهد 22.6±19.8 ودر گروه مورد 35.9±31.8 بود که این اختلاف بین دو گروه از نظر آماری معنی دار بود.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه ارتباط بین وجود عفونت هلیکوباکتر پیلوری و بروز انفارکتوس میوکارد قطعی نمی باشد و جهت اثبات آن به کارآزمائی های وسیع بالینی دراین زمینه نیاز می باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها