• علل ضعف در پژوهش های مرتبط با سلامت در کشورهای در حال توسعه و راه های مقابله با آنها

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 502
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کشورهای در حال توسعه از نظر انجام مطالعات علمی و انتشار نتایج آن مطالعات در حوزه های گوناگون دانش بشری به ویژه حوزه سلامت، از کشورهای پیشرفته عقب مانده اند. از همین رو مقاله حاضر، مروری بر مهم ترین علل این عقب ماندگی خواهد داشت.

    روش کار: در مقاله مروری حاضر، با بهره گیری از روش های متنوع جستجو در پایگاه ها و منابع اطلاعاتی، نهایت تلاش به عمل آمد تا متون مرتبط با موضوع مورد شناسایی و استفاده قرار گیرد.

    یافته ها: کمبود بودجه های پژوهشی؛ نداشتن برنامه های منظم پژوهشی؛ انجام مطالعات با کیفیت پائین؛ نداشتن انگیزه های لازم برای پژوهش؛ عدم آشنایی با شیوه های طراحی پژوهش و عدم آشنایی با شیوه های نگارش دستاوردهای پژوهشی، از مهمترین علل عقب ماندگی کشورهای در حال توسعه در انجام پژوهش های علمی و انتشار نتایج آن در حوزه سلامت می باشند.

    نتیجه گیری: شکاف علمی موجود در بین کشورهای در حال توسعه با کشورهای پیشرفته که در اغلب نقاط دنیا در حال گسترش می باشد، زنگ خطری را برای سلامت آحاد مردم جهان به صدا در آورده است. با این وجود، راه کارهای مناسبی نیز برای جلوگیری از رشد این شکاف و یا محدود نمودن آن وجود دارد که در حال حاضر و با موفقیت توسط برخی از کشورها از جمله ایران به مرحله اجرا درآمده اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها