• مقایسه یافته های سونوگرافی و تست های عملکرد کبدی در مبتلایان به هپاتیت ب مزمن hbe ag منفی و hbe ag مثبت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 504
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اندازه گیری شاخص های ویرولوژیک به همراه بررسی کارکرد کبدی می تواند در ارزیابی موقعیت و پیش آگهی بیماران مبتلا به هپاتیت ب نقش بسزایی داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی شاخص های عملکرد کبد در دو گروه مبتلا به هپاتیت ب مزمن hbe ag منفی و هپاتیت ب مزمن hbe ag مثبت و مقایسه آنها با یکدیگر می باشد.

    روش کار: در این مطالعه تحلیلی از نوع 234, historical –cohort بیمار مبتلا به هپایت ب مزمن فعال (117 hbe ag منفی و hbe ag 117 مثبت) در طی سالهای 1386 و 1387 بررسی شدند. مراجعین به کلینیک هپاتیت سازمان انتقال خون زاهدان، کلینیک های تخصصی (خصوصی و دولتی) و نیز پرونده های بیماران موجود در سازمان انتقال خون زاهدان با تایید هپاتیت مزمن فعال به ترتیب وارد مطالعه شدند. در این مطالعه یافته های سونوگرافی به صورت سونوگرافی نرمال کبد، اکوی خشن کبد و شواهد سیروز کبد شامل کاهش سایز و ندولاریتی کبد دسته بندی شد و کلیه آزمایشات کبدی در آزمایشگاه انتقال خون انجام شدو اطلاعات بدست آمده در نرم افزار spss 13 وارد و آنالیز توصیفی با استفاده از میانگین و انحراف معیار و درصدها و آنالیز تحلیلی از طریق تی تست و کای اسکوئر انجام گردید.

    یافته ها: از 234 بیمار مبتلا به هپاتیت ب مزمن، 180 بیمار مرد و اکثریت آنان سیستانی و متاهل بودند. میانگین سنی در گروه هپاتیت ب مزمن hbe ag منفی 38.03±11.1 و در گروه هپاتیت ب مزمن hbe ag مثبت 28.77±9.8 بدست آمد. (p<0.0001) تفاوت معنی داری در شاخص های عملکرد کبد در دو گروه مبتلایان به هپاتیت ب مزمن hbe ag منفی و hbe ag مثبت مشاهده نشد. ولی یافته های سونوگرافی کبد شواهد بیشتری از شروع سیروز را در مبتلایان به هپاتیت ب مزمن hbe ag منفی گزارش کرد.

    نتیجه گیری: با توجه به تشابه شاخص های کبدی در دو گروه مبتلایان به هپاتیت ب مزمن hbe ag منفی و hbe ag مثبت، لازم است برای تشخیص افتراقی شاخصهای دیگری از جمله تعداد ویروس و بافت شناسی مورد بررسی قرار گیرد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها