• مقایسه اثر ترامادول هیدروکلراید، سلکوکسیب و ایبوپروفن در کنترل درد پس از درمان کانال ریشه دندان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 659
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: درمان ریشه دندان باعث حذف دردهای با منشا اندودنتیک می شود اما درد پس از درمان و ناراحتی های همراه آن از جمله پیامدهای ناخواسته است. مطالعات فراوانی بر روی داروهای مختلف برای تسکین دردهای پس از درمان صورت گرفته است. هدف از این مطالعه مقایسه اثر ضد دردی ترامادول هیدروکلراید، سلکوکسیب و ایبوپروفن در کنترل درد پس از درمان ریشه می باشد.

    مواد و روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، 104 بیمار مبتلا به درد دندان مولر اول فک پایین انتخاب گردیدند. بیماران به طور تصادفی به چهار گروه 26 نفری ترامادول، سلکوکسیب، ایبوپروفن و دارونما تقسیم شدند. داروها به صورت کپسول های متحدالشکل یک ساعت قبل از درمان ریشه دندان به بیماران داده شد. بیماران به مدت 72 ساعت تحت کنترل قرار گرفتند. شدت درد یک ساعت قبل از درمان و پس از آن در فواصل 6، 12، 24، 48 و 72 ساعت پس از درمان ثبت گردید. سپس نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون کروسکال والیس و من ویتنی یو تحلیل شدند.

    یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که در فواصل زمانی 12 و 24 ساعت پس از درمان داروی ترامادول نسبت به دارونما در کنترل درد مؤثرتر بود (p=0.024), (p=0.039). تنها تفاوت معنی دار دیگری که به دست آمد تفاوت بین ترامادول و ایبوپروفن در ساعت 12 پس از درمان بود (p=0.013). در فواصل 6، 48 و 72 ساعت پس از درمان اختلاف آماری معنی داری بین گروه های مختلف وجود نداشت (p>0.05).

    نتیجه گیری: ترامادول در مقایسه با ایبوپروفن در 12 و 24 ساعت پس از درمان ریشه اثر ضد دردی بیشتری دارد و می تواند در تسکین دردهای پس از درمان کانال ریشه مؤثرتر از ایبوپروفن باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها