• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 379
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: آکنه بیماری التهابی مزمن واحد پیلوسباسه است. عوامل متعددی از جمله رژیم غذایی، قاعدگی و شغل در ایجاد و تشدید آکنه دخیل هستند که نقش تعدادی از آنها به اثبات رسیده است. مصرف سیگار از جمله عوامل مطرح در تشدید آکنه می باشد. در مطالعه حاضر، تاثیر مصرف سیگار بر شدت آکنه مورد بررسی قرار گرفته است.

    مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی 278 مرد سیگاری مبتلا به آکنه و 277 مرد غیرسیگاری مبتلا به آکنه مراجعه کننده به درمانگاه های پوست شهر سمنان در سال 85-1384 مورد بررسی قرار گرفتند و پرسشنامه مربوطه پس از مصاحبه با بیمار و تعیین شدت آکنه بر اساس معاینه پزشک متخصص پوست تکمیل گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های t، من ویتنی، کای اسکوئر و ضریب همبستگی اسپیرمن درسطح معنی داری 5 درصد انجام شد.

    یافته ها: در این مطالعه 16.6 درصد بیماران غیرسیگاری و 22.7 درصد بیماران سیگاری آکنه شدید داشتند. توزیع شدت آکنه در دو گروه سیگاری و غیر سیگاری معنی دار بود (p=0.023). ارتباط بین مدت زمان مصرف سیگار و شدت آکنه معنی دار بود (p<0.001). هم چنین ارتباط معنی داری بین مقدار مصرف سیگار و شدت آکنه دیده شد (p<0.001).

    نتیجه گیری: وجود ارتباط بین شدت آکنه و مصرف سیگار نشان دهنده آن است که ترک سیگار می تواند در کاهش شدت آکنه کمک کننده باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها