• تعیین آناتومی و مورفولوژی کانال ریشه در دندان های انسیزور فک پایین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 619
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اغلب دندانهایی را که دچار عارضه غیر قابل برگشت حفره پالپ شده اند می توان به کمک درمان اندودنتیک حفظ کرد تا برای سالیان متمادی در سیستم دندانی مورد استفاده قرار گیرند. مهمترین فاکتور در درمانهای اندودنتیک آماده سازی شیمیایی، مکانیکی سیستم کانال می باشد. از آنجائی که اغلب ناکامی های درمان دندانهای انسیزور فک پایین (مندیبل) به دلیل وجود کانال تمیز نشده به خصوص در قسمت لینگوال می باشد. این مطالعه جهت تعیین آناتومی و مورفولوژی کانال در دندانهای انسیزور مندیبل طراحی شد.

    مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1386،340 دندان انسیزور مندیبل از درمانگاه های شهر زاهدان جمع آوری گردید. دندان ها پس از تهیه حفره دسترسی، دکلسیفیکاسیون و رنگ آمیزی زیر میکروسکوپ نوری مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: 34 درصد دندانهای انسیزور یک کاناله و 66 درصد دو کاناله بودند. بر اساس طبقه بندی 34 weine درصد type i، 34 درصد type ii، 11 درصد 21, type iii درصد type iv بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به درصد بالای دو کاناله بودن انسیزورهای مندیبل در حین معالجه ریشه دندانهای قدامی جستجوی بیشتر برای پیدا کردن کانال دوم در هنگام تهیه حفره دسترسی ضروری به نظر می رسد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها