• مقایسه وضعیت سلامت روانی همسران جانبازان براساس نوع جانبازی شوهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 572
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: با توجه به وضعیت خاص جسمانی و روانشناختی جانبازان، همسران آنان با استرس های ویژه ای روبه رو هستند. در این پژوهش وضعیت سلامت روانی همسران جانبازان با توجه به نوع آسیب جسمی یا روانی شوهر مورد بررسی قرار گرفت.

    مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال 87 بر روی 100 نفر از همسران جانبازان شهر زاهدان که به روش تصادفی منظم انتخاب شدند، انجام گردید .نمونه ها با استفاده از پرسشنامه ی ghq-28 و مصاحبه بالینی مورد ارزیابی قرار گرفتند. از تحلیل واریانس یک متغیری و آزمون تعقیبی توکی به کمک نرم افزار spss-17 برای تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها: از یک سو میانگین کل نمرات و از سوی دیگر نمره ی 70 درصد از افراد گروه نمونه بالاتر از نقطه ی برش 24 قرار داشتند. تحلیل واریانس نشان داد که از میان چند متغیر، فقط نوع آسیب جسمی یا روانی شوهر باعث تفاوت معنی دار در نمرات شده است. پایین ترین سطح سلامت روانی مربوط به همسران جانبازان اعصاب و روان بود. زنانی که شوهران آن ها هم جانباز جسمی و هم جانباز اعصاب و روان بودند در مرتبه ی دوم قرار داشتند. زنانی که شوهران آن ها فقط جانباز جسمی بودند از هر دو گروه سلامت روانی بهتری داشتند.

    نتیجه گیری: سطح سلامت روانی همسران جانبازان پایین بوده و بر حسب نوع آسیب جسمی یا روانی شوهر متفاوت است. این تفاوت بر مبنای ماهیت متفاوت رفتارها و علائم شوهران و هم چنین هماهنگ با نظریات شناختی بر مبنای تفاوت در امکان اسناد رفتارهای شوهران به بیماری به جای خصومت قابل تبیین است .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم