• عملکرد مادران در زمینه بهداشت دهان و دندان کودکان یک تا شش سال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 685
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سلامت جامعه در گرو داشتن کودکان سالم است و مراقبت از دهان و دندان باید از کودکی شروع شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد مادران در زمینه بهداشت دهان و دندان کودکان یک تا شش ساله انجام شد.

    مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی و با شرکت 500 نفر از مادران کودکان یک تاشش ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر زاهدان انجام گردید. روش جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه حضوری بود. بر اساس یافته های پرسشنامه ها عملکرد به سه دسته ضعیف، متوسط و خوب تقسیم گردید. شاخصهای مورد بررسی شامل: سن، تحصیلات، شغل مادران، وضعیت اقتصادی و محل سکونت کودک بود. و داده ها با استفاده از نرم افزار spss-15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای توصیف داده ها از جداول توزیع فراوانی و برای تحلیل داده ها از آزمون آنالیز واریانس و ضریب همبستگی استفاده شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که 30.2 درصد مادران دارای عملکرد ضعیف و 69.8 درصد دارای عملکرد متوسط در مورد بهداشت دهان و دندان کودکانشان بودند و عملکرد خوب مشاهده نشد. بین عملکرد با سن، تحصیلات، شغل مادران، وضعیت اقتصادی و محل سکونت ارتباط مستقیم وجود داشت.

    نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد که، عملکرد هیچ یک از مادران خوب نبوده است، این امر مستلزم طرح و برنامه ریزی مدون و آموزش عوارض عملکرد نامناسب، به شیوه های مختلف از طریق رسانه های گروهی و یا برنامه های ویژه در مراکز بهداشتی درمانی برای کلیه مادران در سنین مختلف و مشاغل گوناگون است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم