• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 630
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سل یکی از معضلات مهم بهداشتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه و فقیر دنیا می باشد. در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی در درمان بیماری سل موضوع مقاومت دارویی است. در این مقاله مروری تلاش شده است تا شیوع موارد مقاوم به دارو اعم از totally drug resistant, extensively drug resistant, multiple drug resistant در ایران بررسی شود.

    مواد و روش کار: برای استخراج منابع لازم از مقالات موجود در scopus, pubmed و ژورنال های علمی ایرانی از سال 1970 تا 2010 (اسفند 1388) که موارد سل مقاوم به دارو را گزارش کرده بودند استفاده شد. واژه های مورد جستجو شامل سل، مقاومت دارویی و ایران بود.

    یافته ها: در مورد مقاومت دارویی سل در ایران در منابع بررسی شده مقالات نسبتا زیادی منتشر شده بود اما تنها مقالاتی مورد مطالعه قرار گرفتند که در آن ها موارد سل مقاوم به چند دارو، سل مقاوم به اکثر داروها و سل مقاوم به تمام داروها گزارش شده بود. در این مطالعات شیوع سل مقاوم به چند دارو در استان های مختلف کشور 27.9-0.5 درصد گزارش شد. شیوع سل مقاوم به چند دارو در بیمارستان مسیح دانشوری 5.4 درصد بود که از میان آن ها 10.6 درصد مقاوم به اکثر داروها بودند.

    نتیجه گیری: نتایج برگرفته از مطالعات گزارش شده نشان داد که سل مقاوم به دارو در ایران رو به گسترش است و در حال حاضر پیدایش سوش های مقاوم به اکثر داروها و سل مقاوم به تمام داروها، یک تهدید جدی در برنامه درمان بیماری سل و کنترل آن می باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها