• اثربخشی آموزش "مکان کنترل" براساس رویکرد شناختی بر اعتماد به نفس دانش آموزان دختر دچار افت تحصیلی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 598
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پیامدهای رفتار که به علل بیرونی چون بخت و اقبال یا کمک دیگران نسبت داده می شود بر اعتماد به نفس و پیشرفت تحصیلی افراد موثر است. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش مکان کنترل بر اساس رویکرد شناختی بر اعتماد به نفس دانش آموزان متوسطه شهر یزد بود.

    مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت طرح آزمایشی با استفاده ازطرح پیش آزمون- پس آزمون بر روی 15 دانش آموز دبیرستانی پایه اول در سال 87-88 شهرستان یزد انجام شد. نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و 15 نفر نیز به عنوان گروه شاهد انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده، تست اعتماد به نفس آیزنک و برنامه آموزش مکان کنترل بود. برای تحلیل آماری از آزمون t استفاده شد.

    یافته ها: نتایج حاصل ازتحلیل های آماری نشان دادکه بین گروه مورد آزمایش و شاهد در افزایش اعتماد به نفس تفاوت معنی دار وجود دارد (p=0.01). یافته های حاصل از آزمون t همبسته حاکی از آن بود که در پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش، قبل و بعد از آموزش مکان کنترل، تفاوت معنی داری وجود نداشته است.

    نتیجه گیری: باتوجه به پژوهش انجام شده، آموزش مکان کنترل بر اساس رویکرد شناختی بر اعتماد به نفس موثر می باشد ولی بر بهبود پیشرفت تحصیلی تاثیر مثبتی دیده نشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم