• مقایسه ی اثر تیوپنتال سدیم و پروپوفول در الکتروشوک درمانی از نظر طول مدت تشنج و زمان ریکاوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 614
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: الکتروشوک درمانی یکی از کم خطرترین و بهترین روش های درمان برخی از اختلالات روانی می باشد که امروزه در روانپزشکی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. از آن جایی که تیوپنتال سدیم و پروپوفول شایع ترین داروهای مورد استفاده هستند، این مطالعه با هدف مقایسه ی اثر تیوپنتال سدیم و پروپوفول در الکتروشوک درمانی از نظر طول مدت تشنج و زمان ریکاوری انجام شد.

    روش تحقیق: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بوده که تعداد 26 نفر کاندید الکتروشوک درمانی به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. القای بیهوشی در یک گروه با استفاده از پروپوفول و در گروه دیگر با تیوپنتال سدیم انجام شد. شل کننده ی عضلانی و پیش دارو در هر دو گروه یکسان بود. بیماران تحت مانیتورینگ قلبی تنفسی و فشار خون قرار گرفتند. زمان تشنج و ریکاوری بعد از انجام الکتروشوک درمانی ثبت شد. هم چنین فشارخون و ضربان قلب بیمار، قبل از بیهوشی و دقایق 1 و 5 بعد از الکتروشوک درمانی اندازه گیری و ثبت گردید. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار آماری spss ویرایش 11.5 در سطح معنی داری p<0.1 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین زمان تشنج در گروه پروپوفول 34.4±6.3 ثانیه و در گروه تیوپنتال 41.7±9.7 ثانیه بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p=0.003). میانگین زمان ریکاوری در گروه پروپوفول نسبت به گروه تیوپنتال کمتر بود که از نظر آماری معنی دار بود (p=0.09). هم چنین میانگین فشارخون متوسط شریانی بیماران در گروه پروپوفول نسبت به تیوپنتال کمتر بوده که از نظر آماری معنی دار می باشد (p<0.1).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، الکتروشوک درمانی با پروپوفول با ریکاوری سریع تر همراه است. هم چنین تغییرات همودینامیکی کمتر اتفاق می افتد. به نظر می رسد استفاده از پروپوفول نسبت به تیوپنتال به ویژه در بیماران با فشار خون بالا بهتر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم