• مطالعه اثرات تزریق مرفین بر ساختمان میکروسکوپیک جفت در موش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 457
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مصرف مواد مخدر در دوران بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می دهد؛ اما این که مواد مخدر با چه مکانسیمی باعث افزایش سقط جنین می شود، هنوز به صورت یک سؤال باقی است. یکی از مکانیسم های احتمالی، افزایش سقط جنین، تغییرات ساختاری جفت به دنبال مصرف مواد مخدر می باشد. این پژوهش با هدف تعیین تغییرات هیستولوژیک جفت به دنبال مصرف مرفین انجام شد.

    روش تحقیق: به منظور انجام این پژوهش 40 سر موش ماده دو ماهه نژاد balb/c با وزن تقریبی 35-30 گرم تحت شرایط استاندارد اتاق حیوانات به طور تصادفی به چهار گروه ده تایی، شامل دو گروه تجربی و دو گروه شاهد تقسیم شدند. با قرار دادن این موش ها در معرض موش های نر و رویت واژینال پلاک روز صفر حاملگی مشخص گردید. گروه تجربی 1، به مدت ده روز و گروه تجربی 2 به مدت پانزده روز، روزانه به میزان 10 میلی گرم مرفین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت داخل صفاقی دریافت نمودند. گروههای شاهد، مطابق الگوی فوق، سرم فیزیولوژی به جای محلول مرفین دریافت نمودند. بعد از طی مدتهای فوق، موش های گروه شاهد و گروه تجربی بیهوش و جفت آنها از رحم خارج گردید و پس از ثبوت و پاساژ بافتی، برشهایی به ضخامت 5 میکرون تهیه گردید و با هماتوکسیلین ائوزین  (h&e)رنگ آمیزی شدند؛ سپس نمونه ها با میکروسکوپ نوری مورد مطالعه و بررسی قرارگرفتند و از موارد انتخابی تصویر تهیه گردید.

    یافته ها: در گروه تجربی 1، تعداد 2 سر موش در حین بارداری تلف شدند و 1 مورد سقط جنین مشاهده گردید. در گروه تجربی 2، تعداد 4 سر موش در حین بارداری تلف شدند و تعداد سقط ها نیز 2 مورد بود. در گروههای شاهد، مرگ و میر مادری و سقط جنین مشاهده نگردید .مقایسه میزان مرگ و میر مادری و سقط جنین در گروههای مورد تحقیق، اختلاف معنی داری را نشان داد (p<0.05). در بررسی میکروسکوپیک نمونه های گروه تجربی 1، بی نظمی پرزهای جفت قابل توجه بود و تغییرات بافتی به صورت تکثیر فیبروبلاستی در جفت مشاهده گردید. در گروه تجربی 2، فیبروز شدید بافتی در جفت قابل ملاحظه بود.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج این تحقیق، مصرف مرفین می تواند موجب سقط جنین، مرگ مادری و تغییرات ساختاری در ساختمان میکروسکپیک جفت شود؛ همچنین این تغییرات ساختمانی جفتی می تواند موجب سقط جنین و یا عقب ماندگی رشد داخل رحمی گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها