• تمایز بین دو سازه ی کنترلی: کاربردی از نظریه ی رفتار برنامه ریزی شده برای پرهیز از سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 578
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف از این مطالعه تمایز بین دو سازه ی کنترلی خودکارآمدی و کنترل رفتاری درک شده در کاربردی از نظریه ی رفتار برنامه ریزی شده، برای پیشگیری از سوء مصرف مواد مخذر در نوجوانان پسر در شهر تهران است.

    روش تحقیق: با استفاده از پرسشنامه ای حاوی سازه های نظریه ی رفتار برنامه ریزی شده و با کاربرد سوالات مربوط به دو سازه ی کنترلی (خودکارآمدی و کنترل رفتاری درک شده) و پس از تایید روایی و پایایی آن، اطلاعات لازم از نمونه های پژوهش (303 نوجوان پسر 15 تا 19 ساله ی مقطع دبیرستان شهر تهران) جمع آوری گردیده و تحلیل های آماری بر روی آنها انجام شد.

    یافته ها: بر اساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی، سوالات مربوط به سازه های کنترلی در پرسشنامه، در دو مولفه ی جداگانه استخراج شدند. این یافته نشان داد که این سوالات، دو عامل متفاوت را سنجیده و این دو عامل (خودکارآمدی و کنترل رفتاری درک شده) از هم متمایزند. همچنین بر اساس نتایج تحلیل مسیر، نظریه ی رفتار برنامه ریزی شده (با حضور توام دو سازه ی خودکارآمدی و کنترل رفتاری درک شده)، نشان داده شده که این دو سازه از این حیث که در پیش بینی قصد رفتاری و رفتار متفاوت عمل می کنند نیز متمایز از یکدیگر هستند. به این ترتیب که، خودکارآمدی قوی ترین پیش بینی کننده ی قصد رفتاری (β=0.29) و کنترل رفتاری درک شده قوی ترین پیش بینی کننده رفتار (β=0.36) بودند.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه، سند علمی دیگری را مبنی بر متمایز بودن دو سازه ی خودکارآمدی و کنترل رفتاری درک شده ارائه نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها