• بررسی عصاره آبی- الکلی گیاه کاکوتی بر درد احشایی به روش رایتینگ در موش سوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 469
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کاکوتی یکی از گیاهان دارویی سنتی است که به طور وسیعی به عنوان یک آرام بخش ملایم، اسپاسمولیتیک و عامل ضد باکتریایی استفاده می شود. در این مطالعه اثر عصاره آبی-الکلی کاکوتی بر درد احشایی مورد بررسی قرار گرفت.

    روش تحقیق: این مطالعه تجربی بر روی 40 موش سوری نر نژاد n-mri انجام شد (28±3g). حیوانات به طور تصادفی به گروههای کنترل، کنترل مثبت و دریافت کننده عصاره کاکوتی تقسیم شدند. گروههای کنترل و کنترل مثبت به ترتیب سرم فیزیولوژی و ایندومتاسین (5 mg/kg) و گروههای درمانی نیز دوزهای 50، 75 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم از عصاره کاکوتی را به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. 30 دقیقه بعد از هر تجویز داخل صفاقی، حیوانات برای القای درد احشایی تحت تزریق اسید استیک (10ml.kg) %0.6 قرار گرفته و اثرات ضد دردی با شمارش تعداد رایت ها در مدت 30 دقیقه تعیین گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری spss و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی داری p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: عصاره آبی- الکلی گیاه کاکوتی با دوزهای 50، 75 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم و ایندومتاسین با دوز 5 mg/kg کاهش معنی داری را در پاسخ به درد در مقایسه با گروه کنترل ایجاد کردند. ضمناً حداکثر تأثیر با دوز 75 میلی گرم بر کیلوگرم مشاهده گردید (p<0.05).

    نتیجه گیری: این مطالعه اثرات ضد دردی گیاه کاکوتی را در مقایسه با ایندومتاسین تأیید می کند، هر چند نیاز به مطالعات بیشتری برای یافتن یک جایگاه مناسب برای اثر آنتی اسپاسمودیک گیاه کاکوتی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها