• تأثیر تمرین های کششی و موبیلیزاسیون عصب در بهبود درد و عملکرد اندام فوقانی در افراد با سندرم خروجی قفسه سینه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 724
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: درمان سندرم خروجی قفسه سینه مشکل چالش آوری برای فیزیوتراپیست ها است و درمان محافظه کارانه به عنوان راهکار ترجیحی برای این بیماران مورد تأکید قرار می گیرد. هدف از این مطالعه مقایسه ی تأثیر تمرین های کششی و موبیلیزاسیون عصب بر شدت درد و عملکرد اندام فوقانی در مبتلایان به سندرم خروجی قفسه سینه بود.

    روش تحقیق: برای این کارآزمایی کنترل شده تصادفی دو سوکور 20 بیمار مبتلا به سندرم خروجی قفسه سینه با میانگین سنی 34.95±12.9 سال از کلینیک های فیزیوتراپی زاهدان انتخاب شدند. بیماران به صورت تصادفی در دو گروه تمرین های کششی (10 مورد) و موبیلیزاسیون عصب (10 مورد) قرار گرفتند. دامنه ی حرکتی با گونیامتر، شدت درد با مقیاس چشمی درد، حس تمایز دو نقطه به وسیله پرگار و عملکرد شانه با مقیاس شاخص رتبه ای درد و ناتوانی شانه قبل و بعد از سه هفته درمان اندازه گیری شدند. از آزمون های t مستقل و زوج جهت مقایسه نتایج بین و درون گروه ها استفاده شد.

    یافته ها: میانگین نمره ی شاخص درد و ناتوانی شانه در گروه تمرین های کششی از 92.3±9.6 به 40.5±13.9 و در گروه تمرین های موبیلیزاسیون عصب از 81.0±16.3 به 25.0±12.06 کاهش پیدا کرد (p<0.05). کاهش میانگین نمره شاخص درد و ناتوانی شانه در گروه تمرین های موبیلیزاسیون عصب نسبت به گروه تمرین های کششی بیشتر بوده است (p<0.05). میانگین دامنه ی حرکتی مفصل شانه بعد از درمان در هر دو گروه افزایش نشان داد (p<0.05). تفاوتی بین دو گروه از نظر دامنه ی حرکتی مفصل شانه، نمره ی شدت درد و مقادیر تمایز دو نقطه دیده نشد (p>0.05).

    نتیجه گیری: هر دو نوع تمرین های کششی و موبیلیزاسیون عصب سبب کاهش درد، بهبود حس تمایز دو نقطه ی دست و بهبود عملکرد و دامنه ی حرکات مفصل شانه می شوند. اما تمرین های موبیلیزاسیون عصب در بهبود عملکرد اندام فوقانی نسبت به تمرین های کششی مؤثرتر هستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم