• بررسی الگوی لیپیدی سرم و شیوع اختلالات آن در بالغین شهر گناباد در سال 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 524
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بیماری های عروق کرونر یکی از علل عمده مرگ و میر در دنیا بوده و دیس لیپیدمی یکی از مهمترین عوامل مستعد کنننده ی افراد نسبت به این بیماری ها می باشد، نظر به اهمیت کنترل دیس لیپیدمی در جلوگیری از بروز این بیماری ها، مطالعه ی حاضر به منظور تعیین شیوع این اختلالات در شهر گناباد صورت پذیرفت.

    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی به روش خوشه ای تصادفی 606 نفر (401 زن و 205 مرد)  با میانگین سنی 39.41±12.56 انتخاب و مقادیر لیپیدهای سرم شامل تری گلیسرید، کلسترول تام، hdl-c, ldl-c در حالت ناشتا اندازه گیری گردید. داده ها توسط آزمونهای آماری مجذور کای، تست تی و آنالیز واریانس با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: در بین موارد دیس لیپیدمی، شایع ترین اختلال مقادیر بالای (≥130 mg.dl) ldl-c و کلسترول تام (≥200 mg.dl) بود که به ترتیب 49.6 و 45.6 درصد افراد و کمترین شیوع مربوط به مقادیر پایین hdl-c بود که به ترتیب در 17.5 و 11.6 درصد مردان و زنان مشاهده گردید. شیوع هیپر تری گلیسریدمی و هیپرکلسترولمی در مردان و مقادیر بالای ldl-c در زنان بیشتر از جنس مخالف بود. مقادیر hdl-c در مردان به طور معنی داری کمتر از زنان بود. ارتباط معنی دار بین سن و میانگین چربی های خون مشاهده شد. میانگین تری گلیسرید، کلستروم تام و ldl-c به تدریج تا سنین 59-50 سال افزایش و سپس کاهش نشان داد. شیوع اختلالات چربیها بجز hdl-c در افراد بالای 40 سال به طور معنی داری بیشتر از افراد جوانتر بود.

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع نسبتاً بالای موارد دیس لیپیدمی در جمعیت مورد مطالعه، ارائه آموزش های لازم در جهت اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی و افزایش فعالیت های بدنی جهت جلوگیری از ابتلاء به بیماری های قلبی عروقی ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم