• مقایسه ی اثربخشی داروی گیاهی (کرفس، زعفران و انیسون) و کپسول مفنامیک اسید بر شدت دیسمنوره اولیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 594
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی اثربخشی کپسول گیاهی با مفنامیک اسید در 180 نفر از دختران دانشجوی با سن 27-18 سال ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که از دیسمنوره اولیه شکایت داشتند، طراحی و اجرا گردید.

    روش تحقیق: این پژوهش یک مطالعه ی تجربی است و به صورت کارآزمایی بالینی و دوسوکور انجام شده است .نمونه های واجد شرایط شرکت در مطالعه به صورت تصادفی در سه گروه درمانی کپسول گیاهی، کپسول مفنامیک اسید و کپسول دارونما مورد بررسی قرار گرفتند. ترکیب داروی گیاهی شامل عصاره ی خشک گیاهان زعفران، کرفس و انیسون بود که در کپسول های شبیه مفنامیک اسید و دارونما با دوز 500 میلی گرم تهیه و در بسته بندی های مشابه در اختیار واحدهای مورد مطالعه قرار گرفت. طول درمان به مدت سه سیکل قاعدگی و از ابتدای هر سیکل به مدت سه روز که روزانه مصرف 3 عدد کپسول در نظر گرفته شد. شدت درد با استفاده از خط کش چشمی درد مورد ارزیابی قرار گرفت و میانگین شدت درد در هر سیکل تعیین شد.

    یافته ها: اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که کلیه واحدهای مورد پژوهش از نظر مشخصات

    دموگرافیک، خصوصیات قاعدگی و شدت دیسمنوره اولیه در قبل از درمان یکسان و همگن بودند. ولی پس از درمان، شدت دیسمنور ه اولیه در گروه کپسول گیاهی با p<0.01 و در گروه مفنامیک اسید با p<0.01 به طور معنی داری نسبت به کپسول دارونما کاهش یافته بود. همچنین با مقایسه شدت دیسمنوره اولیه پس از درمان با کپسول گیاهی، مفنامیک اسید و دارو نما نتایج با p=0.031 نشان داد که تأثیر کپسول گیاهی بهتر و مناسب تر از مفنامیک اسید می باشد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش به نظر می رسد که داروی گیاهی sca تأثیر مناسب تری بر کاهش دیسمنوره اولیه دارد و پیشنهاد می گردد جهت دستیابی به دوز مناسب دارو مطالعات وسیع تری طراحی و اجرا گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها