• فون و وفور پشه های آنوفلینه و کولیسینه شهرستان گناباد در سال 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 603
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پشه ها مهمترین ناقلین بیماری در جهان محسوب می شوند که بیماری های مهمی را به انسان منتقل می کنند. امروزه حاشیه نشینی شهرها و استقرار در مساکن غیر استاندارد افزایش یافته که

    این خود تغییرات اکولوژیکی و دستکاری های طبیعت را به همراه داشته است. رخداد این دگرگونی ها شرایط را برای رشد و تکثیر ناقلین بیماری زا مهیا کرده است. این مطالعه به منظور آشنایی با اکولوژی و بیولوژی پشه های شهرستان گناباد طراحی گردیده تا بتوان در مواقع خطر در کوتاه ترین زمان به مبارزه با آنها اقدام کرد. روش تحقیق: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در 4 منطقه روستایی درب صوفه، کورشک، شهاب و سنجدک انجام شد. جهت صید پشه ها از فروردین تا شهریور ماه 1387 به مدت هر 15 روز این کار صورت می گرفت که جهت نمونه برداری لارو و پوپ پشه ها از روش ملاقه زنی و جهت صید بالغ پشه ها از روش صید دستی و تله نورانی استفاده شد که این صید از اماکن و پناه گاه های اطراف محیط های لاروی صورت گرفت. نمونه های صید شده جهت تعیین گونه به آزمایشگاه منتقل و با استفاده از استریومیکروسکوپ و میکروسکوپ بر اساس کلید تشخیص پشه های ایران تعیین هویت می شدند.

    یافته ها: در مجموع 230 نمونه پشه (170 عدد لارو و 60 عدد بالغ) با سه روش ملاقه زنی، صید دستی و تله نورانی صید گردید که سه گونه culex pipiens, culiseta longiareolata, anopheles superpictus شناسایی شد که وفور آنها به ترتیب آنوفل سوپرپیکتوس 10 عدد لارو (4.34 درصد)، کولیستا لانجی آریولاتا 160 عدد لارو و 50 عدد بالغ (91.32 درصد) وکولکس پی پینس 10 عدد بالغ (4.34 درصد) بود و حداکثر فعالیت آنها بین خرداد تا تیر ماه معین گردید.

    نتیجه گیری: با توجه به گونه های به دست آمده و اینکه این پشه ها از ناقلین مهم مالاریا و بیماری های ویروسی محسوب می شوند آموزش مردم در این مناطق در خصوص بیماری های ناقل زاد لازم می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها