• بررسی ارتباط بین غلظت هموگلوبین مادری در سه ماهۀ اول بارداری با دیابت حاملگی در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر مشهد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 502
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تشخیص زودرس و ادارۀ دیابت حاملگی می تواند مشکلات پریناتال، نوزادی و مشکلات بلند مدت دوران کودکی را کاهش دهد. عوارض ناشی از هموگلوبین بالا ممکن است به همان شدت و وخامت عوارض ناشی از هموگلوبین پائین و حتی بدتر از آن باشد. در مطالعات قبلی در جمعیت غیر حامله ارتباطی بین غلظت هموگلوبین با دیابت گزارش شده است. لذا با توجه به موارد فوق بر آن شدیم مطالعه ای با هدف بررسی ارتباط هموگلوبین بالای مادر در سه ماهۀ اول بارداری با میزان ابتلا به دیابت حاملگی انجام دهیم.

    روش تحقیق: در این مطالعه 100 پرونده افراد حامله یا زایمان کرده، به طریقۀ مبتنی بر هدف انتخاب شدند. بدین صورت که متغیرهای سن، وزن، تعداد حاملگی، تعداد زایمان، fbs, hb در 14 هفتۀ اول بارداری و همچنین مقدار gct در هفته های 28-24 در پرونده ها بررسی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمونهای t-test و کای- دو تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها: در این مطالعه، 36 نفر مبتلا به دیابت بارداری بوده و 62 نفر سالم بودند. همچنین سن مادران، تعداد زایمان و غلظت هموگلوبین مادر با ابتلا به دیابت حاملگی ارتباط معنی داری داشت (p≥0.01).

    نتیجه گیری: هموگلوبین بالای مادر (بالای (13 g/dl در ویزیت اولیه حاملگی (14 هفته اول بارداری) عامل خطر ابتلای مادر به دیابت حاملگی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها