• شب ادراری کودکان در شش سالگی و عوامل مرتبط با آن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 2364
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: شب ادراری یکی از شایعترین شکایات دوران کودکی است و معضلی برای کودک و والدین می باشد. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی شب ادراری تک علامتی اولیه و عوامل مرتبط با آن در کودکان شش ساله شهر یزد انجام شد.

    روش تحقیق: در یک مطالعه توصیفی-مقطعی، 200 دختر و 200 پسر 6 ساله که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از بین کودکان مراجعه کننده به پایگاه های سنجش سلامت در شهر یزد در سال تحصیلی 85-84 انتخاب شده بودند، از نظر شب ادراری بر اساس شاخص های تشخیصی icd-10, dsm-iv بررسی شدند.

    یافته ها: 8.25 درصد کودکان بر اساس معیار icd-10, dsm-iv شب ادراری اولیه داشتند که در پسران شایعتر از دختران بود. (12.5 درصد و 23 درصد در برابر 4 درصد و 7.5 درصد) خرخر شبانه و تنفس دهانی در 18.2 درصد کودکان وجود داشت. 19.2 درصد از کودکان با خرخر و 5.8 درصد از کودکان بدون این مشکل، شب ادراری داشتند. شب ادراری اولیه با رتبه تولد، سطح سواد والدین و سابقه شب ادراری در فامیل، ارتباط نداشت. فقط 18.2 درصد از خانواده ها جهت رفع شب ادراری به پزشک مراجعه کرده بودند. متوسط دفعات شب ادراری در هفته 3.2±1.8 بود. در 30.8 درصد موارد کودک در تمام شب های هفته شب ادراری داشت.

    نتیجه گیری: خرخر شبانه باید به عنوان یک علت احتمالی در شب ادراری در نظر گرفته و درمان شود. از آنجایی که تعداد کمی از خانواده ها جهت مشاوره و درمان کودکان خود به پزشک مراجعه نموده اند. لذا آموزش و آگاهی خانواده ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها