• بررسی ارتباط نروپاتی اتونوم قلبی با عوارض میکروواسکولار در بیماران مبتلا به دیابت تیپ 2 مراجعه کننده به مرکز دیابت کاشان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 709
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: نروپاتی اتونوم قلبی از عوارض میکروواسکولار دیابت است که با افزایش مرگ و میر قلبی بیماران دیابتی همراه است. این عارضه در بیماران مبتلا به سایر عوارض میکروواسکولار دیابت بیشتر دیده می شود. در این تحقیق به بررسی ارتباط بین بروز نروپاتی اتونوم قلبی با دیگر عوارض میکروواسکولار دیابت پرداختیم.

    روش تحقیق: در این تحقیق 41 بیمار (25 زن و 16 مرد با متوسط سنی 44.9 سال و سابقه دیابت 8.6 سال) ابتلا به دیابت تیپ 2 که مراجعه منظم به کلینیک دیابت کاشان داشتند، از نظر وجود عوارض میکروواسکولار دیابت و وجود نروپاتی اتونوم قلبی ارزیابی گردید.

    یافته ها: بین بروز نروپاتی اتونوم قلبی با نروپاتی حسی، رتینوپاتی و نفروپاتی از نظر آماری ارتباط معنی داری وجود نداشت. نروپاتی حسی شایعترین عارضه میکروواسکولار همراه با نروپاتی اتونوم قلبی بود (71 %). تنها 31% بیمارانی که نروپاتی حسی داشتند نروپاتی اتونوم قلبی نداشتند. درحالیکه بروز نروپاتی اتونوم قلبی بدون وجود نروپاتی حسی در 21% بیماران دیده شد.

    نتیجه گیری: بروز نروپاتی اتونوم قلبی با هیچکدام از عوارض میکروواسکولار دیگر دیابت ارتباط قوی از نظر آماری ندارد و بیماران مبتلا به دیابت باید از نظر نروپاتی اتونوم قلبی ارزیابی شوند، زیرا عدم ابتلا به سایر عوارض میکروواسکولار دیابت، رد کننده ابتلا به نروپاتی اتونوم قلبی نیست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها