• بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر گناباد در سال 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 869
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تحقق سلامتی منوط به توجه و برنامه ریزی در تمامی مؤلفه های اثرگذار بر آن است. سلامت دهان و دندان یکی از یازده شعار مهم قرن بیست و یکم شناخته شده و قبلاً نیز یکی از اجزای phc محسوب می شد. dmft شاخصی ساده، سریع و قابل اعتماد در تعیین سلامت دهان و دندان می باشد. پایه سوم ابتدایی از لحاظ رشد دندانی ما بین دوره شیری و دوره دائمی قرار دارد و در این دوره دندانهای مخلوط مشاهده می شود که امکان dmft را نیز مقدور می سازد. این پژوهش به منظور تعیین وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان با استفاده از شاخص dmft در شهر گناباد انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی مقطعی، کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی (529 نفر) از نظر وضعیت سلامت دهان و دندان مورد معاینه و مصاحبه زیر نظر دندانپزشک قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل چک لیست اندکس dmft، پرسشنامه، آینه یکبار مصرف و سوند مخصوص بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss به کمک آزمون t، ضریب همبستگی و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: از نظر جنسیت 51.2% جامعه مورد پژوهش پسر و 49.8% دختر بودند. 77.3% از مسواک و فقط 8.32% از نخ دندان استفاده می کردند. dmft دانش آموزان مورد پژوهش dmft 1.04±0.22, 3.86±1.11 بدست آمد که اختلاف معنی داری را در دو جنس نشان نداد (p=0.18, p=0.12). درصد کودکان عاری از پوسیدگی دندان در این بررسی 8.3% بود. آنالیز واریانس یک طرفه رابطه معنی داری را بین تعداد دفعات مسواک زدن با شاخص مربوطه نشان داد. همچنین تحصیلات والدین و بعد خانوار با dmft به ترتیب ارتباط مستقیم و معکوس معنی داری داشتند.

    نتیجه گیری: نتایج این بررسی نشان داد که وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر گناباد از الگوی کشوری تبعیت کرده و نسبتاً مطلوب است و cf نیز با شاخص کشوری اختلاف معنی داری ندارد ولی از نظر اهداف who در حد متوسط قرار دارد که تلاش های برنامه ریزی شده در جهت ارتقای آگاهی،نگرش و عملکرد و در اختیار قرار دادن منابع مورد نیاز و همچنین بازبینی نحوه اجرا و هزینه- اثربخشی پاره ای از اقدامات نظیر فلوراید تراپی و غیره ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها