• تجارب کودکان از پیوند مغز استخوان: یک مطالعه کیفی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 443
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تجربه پیوند مغز استخوان برای کودک تجربه ای غریب، ترس آفرین و استرس زا می باشد. در طی فرایند پیوند کودک با طیف وسیعی از مشکلات روحی- جسمی دست و پنجه نرم می کند. بدیهی است ورود به دنیای تجربه شده آنها در طول زمان بستری و شناخت این پدیده برای تیم درمان و خصوصاً پرستاران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تبیین تجارب کودکان از پیوند مغز استخوان انجام شد.

    روش تحقیق: این مطالعه یک بررسی کیفی از نوع پدیدارشناسی است که در آن 6 کودک مبتلا به بدخیمیهای خونی که تحت پیوند قرار گرفته بودند با انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساختارمند طی حدود 1 ساعت و 2 نوبت در زمان بستری بعد از پیوند مورد بررسی قرار گرفتند. متن مصاحبه ضبط شده و پس از پیاده شدن به روش تحلیل محتوایی قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: در این مطالعه در مجموع 6 درونمایه اصلی شامل: امید به بهبودی قطعی، شعف پیوند، تشدید روابط خانوادگی، سختی تنهایی، تجربه دست و پنجه نرم کردن با دشواریهای پیوند و تهدیدات و تمهیدات پیوند استحصال گردید.

    نتیجه گیری: کودکان دنیایی از شادیها، غمها، استرسها، نگرانی ها و احساسات متفاوتی را در طی فرآیند پیوند تجربه می کنند. هم چنین اکثر آنان ناگفته ها و درد دلهای فراوانی داشتند که توجه به آنها و درک نکات ظریف بیانات آنان می تواند پرستاران را در ارایه بهتر خدمات و مراقبت های پرستاری یاری نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم