• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 563
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در زندگی انسان بسیاری از مسائل و پدیده های فیزیولوژیک مثل تولد و مرگ وجود دارد، که جزء بدیهیات می باشند. اما این پدیده های طبیعی می توانند توسط فرآیندهای پاتولوژیک تحت تأثیر قرار گیرند که مراقبت های بهداشتی و درمانی را برای کنترل آن فرآیندها می طلبد. مطالعه ی حاضر با هدف تبیین تجربه ی زنان زایمان کرده از زایمان، در جهت برقراری امکان مراقبت های طبیعی برای این پدیده ی فیزیولوژیک انجام گرفت.

    روش تحقیق: در این مطالعه از رویکرد پدیدار شناسی استفاده شده است. شرکت کنندگان از میان زنان نخست زای زایمان کرده در بیمارستان 22 بهمن گناباد که زایمان واژینال و بدون عارضه داشته اند به روش مبتنی بر هدف انتخاب و اطلاعات از طریق مصاحبه ی باز و نیمه ساختارمند با شرکت کنندگان که تعداد آن ها با توجه به اشباع داده ها 10 نفر بود، جمع آوری گردید. روش 7 مرحله ای تجزیه و تحلیل کلایزی مورد استفاده ی پژوهشگران در این مطالعه بود.

    یافته ها: متن مصاحبه با شرکت کنندگان، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و کدهای مفهومی از آن استخراج گردید. سپس کدها به سه مفهوم اصلی و زیرمفهوم های مربوطه دسته بندی شدند که عبارتند از : 1-محیط (سر و صدا، فراهم بودن خلوت بیمار، رنگ محیط ) 2- اطمینان دادن به زائو (حمایت از زائو، مهارت ماما) 3- تکنیک های روتین (سرم تراپی، خوابیدن در تخت، انجام معاینات واژینال، آمنیوتومی، ناشتا بودن).

    نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش شایسته است محیطی امن، خلوت و مناسب برای زایمان در نظر گرفته شود. زنان از طرف پرسنل مامایی مورد حمایت قرار گیرند و روند زایمان شان به زبان خودشان و به صورت واقعی برای آن ها توضیح داده شود. از مداخلات غیر ضروری که به صورت روتین به همه ی زنان و بدون توجه به نیازشان ارائه می شود مانند استراحت مطلق، برقراری راه وریدی، معاینات مکرر واژینال، آمنیوتومی زودهنگام و ناشتا بودن پرهیز شود. با امید به این که تجربه ی زایمان را برای مادران به تجربه ای خوشایند و لذت بخش تبدیل نماییم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها