• بررسی و مقایسه عوامل خطر در مبتلایان به انسداد وریدی شبکیه با گروه شاهد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 555
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از علل شایع اختلال دید انسداد وریدی شبکیه می باشد. با توجه به شیوع این بیماری و صعب العلاج بودن آن جهت بررسی عوامل خطر در بیماران مبتلا به انسداد وریدی شبکیه این مطالعه انجام شد.

    روش تحقیق: 39 بیمار مبتلا به انسداد وریدی شبکیه که به صورت متوالی به کلنیک چشم پزشکی در طی سه سال اخیر مراجعه نمودند و میانگین سنی آنها 63±12.7 بود، از نظر عوامل خطر (فشارخون سابقه کشیدن سیگار، هموسیستین سرم و سن) مورد بررسی و با 49 شاهد مقایسه گردیدند. تعداد 19 بیمار انسداد شاخه ای و 20 مورد دچار انسداد ورید مرکزی بودند. 15 نفر از مبتلایان زن و بقیه مرد بودند. گرفتاری چشم چپ در 17 مورد و چشم راست 21 مورد بود. تنها یک نفر گرفتاری دو طرفه داشت.

    یافته ها: به استثنای 5 مورد اکثریت بیماران حداقل یکی از سه بیماری سیستمیک را داشتند (فشار خون، دیابت، هیپرلیپیذمی) متوسط هموسیستین سرم به ترتیب در موردها و شاهدها 15.9±7.2, 15.4±5.3 میکرومول در لیتر بود که از نظر آماری معنی دار نبود (p<0.068). همچنین در 21 نفر از موردها و 28 نفر از شاهدها میزان هموسیستین سرم از 13 میکرو مول در لیتر بالاتر بود.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که انسداد وریدی شبکیه در اکثریت بیماران همرا ه با یکی از عوامل خطر می باشد ولی ارتباط معنی داری بین انسداد وریدی شبکیه و هموسیستین دیده نشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها