• رابطه خشونت خانگی با عوارض حاملگی، نوع زایمان و وزن زمان تولد در خانمهای زایمان کرده بستری در بخش بعد از زایمان در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 605
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: شیوع بالای خشونت خانگی لزوم انجام مطالعاتی که اثرات و نتایج این خشونت را مورد بررسی قرار دهد، آشکار می سازد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان و نوع خشونت خانگی طی بارداری و ارتباط آن با عوارض حاملگی، نوع زایمان و وزن نوزاد انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، 400 نفر از زنان زایمان کرده بستری در بخش بعد از زایمان بیمارستانهای زینبیه و حافظ وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز که به طور تصادفی ساده انتخاب شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای شامل سه بخش بود. پرسشنامه ها از طریق مصاحبه و همچنین با مراجعه به پرونده واحدهای پژوهش و نوزادان آنها تکمیل گردید. افرادی که بیماریهای روانی یا طبی، سزارین انتخابی، چند قلویی، سابقه تصادف یا زمین خوردن یا زایمان زیر 28 هفته داشتند، از پژوهش خارج گردیدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss و انجام روشهای آماری شامل آزمون های من-ویتنی، آزمون همبستگی اسپیرمن، وکروسکال- والیس در سطح معنی داری p≤0.05 انجام شد.

    یافته ها: میزان خشونت روانی 47.5%، فیزیکی 22%، اجتماعی 13.5%، اقتصادی 23% و جنسی 22.3% بود. بین خشونت روانی، فیزیکی، جنسی و اقتصادی طیّ حاملگی با خونریزی دستگاه تناسلی، بستری شدن به علت این خونریزیها و دردهای زودرس زایمانی، زایمان زودرس، سزارین و کم وزنی زمان تولد ارتباط معنی داری مشاهده شد (p≤0.05). بین خشونت اجتماعی با خونریزی دستگاه تناسلی طیّ بارداری و کم وزنی زمان تولّد ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد (p≤0.05).

    نتیجه گیری: خشونت خانگی می تواند از جنبه های مختلف، مادر و جنین را با خطر مواجه سازد؛ بنابراین توجه و مقابله با این مشکل و پیشگیری از طریق آموزش و مشاوره می تواند در بهبود سیر حاملگی، زایمان و وضعیت نوزاد مؤثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها