• ریسک فاکتورهای هپاتیت c, b در میان 400 اهدا کننده ی خون در مشهد بین سال های 1386-1382: یک مطالعه ی مورد- شاهدی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 413
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: عفونت هپاتیت c,b از جمله عفونتهای شایع در ایران است. یکی از مؤثرترین راههای کنترل این عفونتها پیش گیری از عفونت می باشد. برای انتخاب بهترین راه پیش گیری، مشخص کردن راههای اصلی انتقال ضروری است.

    روش تحقیق: مطالعه ی حاضر یک بررسی مورد- شاهدی روی 60 اهدا کننده ی خون anti-hcv مثبت و 340 اهدا کننده hbsag مثبت است که به سازمان انتقال خون مشهد مراجعه کرده بودند. گروه شاهد را 400 بیمار بستری در بیمارستان تشکیل می دادند که از نظر این مارکرهای ویروسی منفی و با گروه بیمار از نظر سن و جنس یکسان انتخاب شده بودند. راههای انتقال توسط پرسشنامه ای دقیق بر اساس ریسک فاکتورها بررسی شد. مقایسه ی دو گروه با آنالیز تک متغیری و آزمون رگرسیون لجستیک به کمک نرم افزار spss انجام شد. p-value کمتر از 0.05 تفاوت معنی دار آماری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: فراوانی anti-hcv, hbsag مثبت در میان اهدا کنندگان خون در مشهد به ترتیب 1.17% و 0.1% بود. در آنالیز نهایی چند متغیری، فرو رفتن سوزن در هر دو گروه شایعترین ریسک فاکتور بود or) به ترتیب 7.12 و 16.94). سابقه ی زردی (or=5.05)، مراجعه به دندانپزشک (or=4.5) و سابقه ی زندان (or=8.08) به عنوان ریسک فاکتورهای مستقل عفونت hcv شناخته شدند. برای عفونت hbv خالکوبی و سابقه ی زندان فاکتورهای پیشگویی کننده ی مستقل بودند.

    نتیجه گیری: راههای انتقال hcv, hbv در مشهد تفاوت چندانی با سایر نقاط ایران ندارد. برخی اقدامات طبی، الگوهای شیوه ی زندگی و موارد فرهنگی در مشهد ممکن است افراد را در معرض برخی ریسک فاکتورها قرار دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها