• بررسی تأثیر تجویز زودرس استاتین در مرگ و میر بیمارستانی بیماران دچار انفارکتوس حاد میوکارد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 389
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: استاتین اثر مهمی در پیشگیری ثانویه از بیماریهای قلب و عروق دارد ولی هنوز در خصوص زمان شروع آن بعد از حوادث حاد کرونری اختلاف نظرهایی وجود دارد. ما در این مطالعه به بررسی تأثیر بیشتر این داروها در شروع زودرس می پردازیم.

    روش تحقیق: در این مطالعه مداخله ای دو گروه 150 نفره از بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد با قطعه st بالا رفته در مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1386-1385 انتخاب شدند. در یک گروه بلافاصله بعد از تشخیص انفارکتوس، استاتین تجویز شده و در گروه دوم به هر دلیلی یا استاتین تجویز نشده و یا با تأخیر شروع شده است. سپس مرگ و میر بیمارستانی این دو گروه در 7 روز اول با استفاده از آزمون های آماری student t-test و کای دو مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.

    یافته ها: مرگ و میر بیمارستانی بیمارانی که به طور زودرس تحت درمان با استاتین قرار گرفته اند کمتر از گروه کنترل بوده و پیش آگهی بهتری در این گروه مشاهده شد. حوادث قلبی عروقی ناگهانی نیز در گروه مورد مطالعه کاهش داشته است.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد تجویز هر چه سریعتر استاتین در بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد می تواند منجر به کاهش مرگ و میر بیمارستانی و بهبود و پیش آگهی بیماران گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها