• مطالعه تاثیر هم کشتی کندروسیتهای بالغ بر تمایز به غضروف سلولهای بنیادی مزانشیمی جدا شده از مغز استخوان موش nmri

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 556
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: بررسی اثر سلولهای کندروسیت بالغ جدا شده از انتهای دنده رت بر تمایز به غضروف سلولهای بنیادی مزانشیمی جدا شده از مغز استخوان موش nmri

    مواد و روشها: موشهای nmri با سن تقریبی 6-4 هفته قربانی شدند و سلولهای مزانشیمی استخوان آنها با روش کشت با تراکم پایین جدا شد و با انجام دو پاساژ متوالی تکثیر و خالص شد. کندروسیتهای بالغ نیز از بافت غضروف انتهای دنده رت wistar تهیه و در داخل فلاکسهای 25 سانتی متر مربع کشت شد. برای انجام هم کشتی از سلولهای مزانشیمی پاساژ دوم و کندروسیتهای کشت اولیه استفاده شد. بدین ترتیب که این دو سلول با نسبتهای 1.1، 2.1 و 1.2 مخلوط شد و در یک سیستم کشت micro-mass و در داخل محیط فاقد فاکتورهای رشد القای کننده تمایز به غضروف به مدت 21 روز کشت شد. در پایان این مدت گروه های مختلف از لحاظ تمایز به غضروف، با روشهای رنگ آمیزی اختصاصی تولوئیدن بلو و روش (reveres transcription-polymerase chain reaction) rt-pcr مطالعه شد.

    یافته ها: در کشت اولیه سلولهای مغز استخوان موش، سلولهایی با مورفولوژی چند ضلعی، کشیده، پهن و دوکی مشاهده شد. جمعیت سلولهای دوکی مزانشیمی در پاساژ دو افزایش یافت و محیط کشت را پر کرد. کندروسیتهای رتی در پایان هفته دوم کشت اولیه، با مورفولوژی چند وجهی ظرف کشت را پر کردند. نتایج بررسی هم کشتی نشان داد در گروه 2.1 (کندروسیتها دو برابر مزانشیمی) ماتریکس متاکروماتیک یکتواختی تولید شده و mrna کلاژن aggreacan, x, ii (شاخصهای غضروف موش سوری) به مقدار زیادی تولید شده است. این در حالی بود که در گروه های دیگر ماتریکس متاکروماتیک به صورت پراکنده تولید شده بود و ژنهای شاخص غضروفی با شدت کمتری بیان شده بودند.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد سیستم هم کشتی با کندروسیت یک استراتژی مناسب برای تمایز به غضروف سلولهای مزانشیمی است. در این سیستم نسبت سلولهای مورد استفاده در هم کشتی از لحاظ القای تمایز غضروفی اهمیت دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها