• ارزیابی روند تغییرات فعالیت آلکالین فسفاتاز آندومتر موش پس از تحریک تخمک گذاری طی دوران ابتدای بارداری طبیعی و کاذب تا زمان لانه گزینی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 753
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: تعیین الگوی فعالیت آنزیم alp: alkaline phosphatase رحم موش پس از تحریک تخمک گذاری با استفاده از hcg: human chorionic gonadotropin, pmsg: pregnant more serm gonadotropin نسبت به گروه شاهد طی دوران ابتدای بارداری طبیعی و کاذب.

    مواد و روشها: 240 سر موش ماده نژاد nmri با سن بین 10-6 هفته انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه شاهد و تحریک شده تقسیم شدند سپس در هر گروه زیر گروههای باردار به روش طبیعی و کاذب در نظر گرفته شد. برای القای بارداری کاذب از تحریک مکانیکی واژن استفاده شد. روزانه 5 سر موش در هر گروه به ترتیب از روز اول تا ششم به طریق جابجایی مهره های گردنی کشته شدند. و به منظور ارزیابیهای بیوشیمیایی نمونه هایی از شاخهای رحم جدا شد، پس از هموژن و سانتریفوژ کردن نمونه ها (با دور (14000g و در معرض قرار دادن سوبسترای پارانیتروفنیل فسفات، فعالیت آنزیم تعیین و مقدار پروتئین، فعالیت ویژه alp بر حسب واحد u.mg محاسبه شد. برای تعیین معنی دار بودن اختلافات از آزمون mann whithney استفاده شد. در بررسیهای هیستوشیمیایی نمونه ها از یک سوم میانی یکی از شاخهای رحم برداشت شد و با استفاده از دستگاه کرایواستات برشهای به ضخامت 5 میکرومتر تهیه و با روش azo-coupling و سوبسترای آلفا- نفتول فسفات واکنش alp مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که تغییرات فعالیت آنزیم در مطالعات بیوشیمیایی با مطالعات هیستوشیمیایی در کلیه گروه ها مطابقت داشت. روند تغییرات فعالیت ویژه آنزیم alp در گروه های شاهد و تحریک شده باردار به روش طبیعی از روز اول تا ششم افزایش داشت ولی در گروه های شاهد و تحریک شده باردار کاذب تا روز چهارم که معادل زمان لانه گزینی بلاستوسیست است افزایش و پس از آن کاهش پیدا کرد شدت واکنش آنزیم در بخش آپیکال غشای پلاسمایی سلولهای اپی تلیال سطحی و غددی آندومتر بیشتر از بقیه بخشها بود.

    نتیجه گیری: در مجموع نتایج این تحقیق نشان داد که تحریک تخمک گذاری سبب تغییر در الگوی فعالیت آنزیم alp آندومتر طی بارداری اولیه و در زمان نزدیک به لانه گزینی می شود که احتمالاً می تواند بر فرآیند لانه گزینی جنین تاثیر بگذارد هر چند که به مطالعات بیشتری در این خصوص با استفاده از روشهای دیگر نیاز است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها