• مهار عملکردی ژن نوکلئوستمین- یک کنترل کننده توانائی خودبازسازی- در سلول های بنیادین مزانشیمی مغز استخوان با واسطه استراتژی rnai

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 445
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: مهار بیان ژن نوکلئوستمین به عنوان فاکتوری موثر در توانائی خودبازسازی سلولهای بنیادین و انواعی از رده های سلول سرطانی در سلولهای بنیادین مزانشیمی مغز استخوان به وسیله استراتژی rnai برای بررسی اثرات عدم حضور است.

    مواد و روشها: sirna دو رشته ای اختصاصی نوکلئوستمین و کنترل، طراحی و از طریق لیپوفکشن وارد سلولهای مزانشیمی مغز استخوان موش صحرایی شدند. تغییرات در بیان ژنها پس از مهار نوکلئوستمین با کمک rt-pcr، ایمنوسیتوشیمی و وسترن بلات بررسی گردیدند. همچنین تغییرات در نرخ تکثیر سلولی و نیز توزیع سلولها در فازهای چرخه سلولی مطالعه شدند.

    یافته ها: سلولهای استخراج شده مورفولوژی فیبروبلاستی داشته و قادر به تمایز به سلولهای شبه عصبی بوده و ژنهای اختصاصی سلولهای بنیادین و رده مزانشیمی را بیان می نمایند. بیان نوکلئوستمین پس از ترانسفکشن با sirna اختصاصی کاهش قابل توجهی می یابد که همراه با کاهش تکثیر سلولی، ورود سلولها به فاز خفتگی و کاهش بیان ژنهای cyclin d1, survivin می باشد.

    نتیجه گیری: بررسی نشان داد که ورود الیگوهای sirna اختصاصی نوکلئوستمین به سلولهای کشت داده شده، موفقیت آمیز بوده و سبب کاهش بیان نوکلئوستمین شده است. تغییرات در نرخ تکثیر سلولی، نمایه فازهای چرخه سلولی و بیان برخی ژن های موثر در فرایند خودبازسازی نشان دهنده نقش بالادستی نوکلئوستمین در کنترل خودبازسازی در سلول های مزانشیمی مغز استخوان است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم