• بررسی پارامترهای اسپرم در موش nmri نر تیمار شده با روغن ذرت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 614
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: بررسی تعداد، تحرک، قابلیت زنده ماندن، مورفولوژی، کیفیت کروماتین اسپرم، تولید روزانه اسپرم (dsp: daily sperm production) و تعداد اسپرماتیدها در هر گرم بافت بیضه ای (tsn: testicular spermatid number per gram testis) موشهای سوری نر تیمار شده با روغن ذرت

    مواد و روشها: در این تحقیق موشهای نر نژاد nmri با میانگین سنی 4 هفته انتخاب و سپس به سه گروه، یک گروه کنترل و دو گروه تجربی تقسیم شدند. گروههای تجربی به ترتیب به مدت 14 روز روزانه 100 μl, 150 μl روغن ذرت از طریق دهان دریافت کردند در حالی که گروه کنترل روغن ذرت دریافت نکرد. وزن موشها در روز اول و آخر آزمایش اندازه گیری و ثبت شد. موشها از طریق قطع نخاع گردنی کشته شدند و پس از خارج کردن دم اپیدیدیم راست، این ناحیه به وسیله قیچی تحت شرایط استریل قطعه قطعه و داخل محیط کشت t6 حاوی (bovine serum albumine) برای 4mg.ml به مدت یک ساعت در انکوباتور c)° (37 نگهداری شدند. آنالیز اسپرم بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی (who) انجام شد. برای بررسی مورفولوژی اسپرم و کیفیت کروماتین اسپرم به ترتیب از رنگ آمیزی پاپانیکولاو آنیلین بلو استفاده شد. بیضه راست و چپ را بطور جداگانه وزن کرده و پس از حذف کپسول اطراف بیضه راست عمل هموژنیزاسیون انجام شد. سرهای مقاوم به هموژن توسط یک لام هموسیتومتر شمارش شد. تعداد اسپرماتیدها به عنوان tsn بیان شد. dsp به وسیله تقسیم تعداد کل اسپرماتید در هر گرم بیضه به 4.84 به دست می آمد.

    یافته ها: مطالعه نشان داد که مصرف 14 روزه روغن ذرت با مقادیر 100, 150μl میکرولیتری باعث کاهش تعداد، قابلیت زنده ماندن، تحرک کیفیت کروماتین و مرونولوژی اسپرم اپیدیدیم موش سوری tsn, dsp و وزن بدن موش در مقایسه با گروه کنترل می شود، اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نیست (p>0.05).

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده مشخص شد مصرف 14 روزه روغن ذرت تاثیر منفی بر کلیه پارامترهای اسپرم، tsn, dsp موش دارد، اما این میزان معنی دار نیست. بنابراین استفاده از این میزان روغن ذرت به عنوان یک حلال خوب می تواند به مطالعات تحقیقاتی روی سیستم تولیدمثل موش توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها