• آثار هیستوپاتولوژیک امواج شبیه سازی شده تلفن های همراه بر سلول های لایه هرمی داخلی مغز خرگوش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 438
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: بررسی آثار تابش امواج شبیه سازی شده تلفن های همراه بر سلول های هرمی لایه داخلی مغز خرگوش

    مواد وروش ها: برای انجام این مطالعه از 18 سر خرگوش نر نژاد نیوزیلندی سفید استفاده شد. خرگوش ها به طور تصادفی به یک گروه کنترل و دو گروه تجربی اول و دوم تقسیم شدند. هر گروه شامل 6 سر خرگوش بود. حیوانات گروه تجربی به مدت 17 روز متوالی در مواجهه با امواج مایکروویو با فرکانس 915 مگاهرتز، شدت 3 وات و مدولاسیون 200 کیلو هرتز و پالس 217 قرار داشتند. سپس یک هفته استراحت و دوباره دو هفته در معرض امواج مایکروویو قرار گرفتند. حیوانات در گروه تجربی اول روزانه به مدت 4 ساعت و گروه تجربی دوم 8 ساعت در معرض امواج مایکروویو قرار گرفتند. پس از اتمام این مدت یک هفته به حیوانات استراحت داده شد. سپس، حیوانات گروه تجربی و کنترل کشته شدند و نمونه هایی از لب فرونتال مغزآن ها برای مطالعه با میکروسکوپ نوری و الکترونی آماده شدند. بررسی های کیفی از نظر میزان هتروکروماتین هسته و کمی از نظر تعداد و اندازه سلول های هرمی در لایه هرمی داخلی در گروه های کنترل و تجربی با استفاده از برنامه کامپیوتری image tool صورت گرفت و داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss و آزمون kruskal wallis و آزمون تعقیبی دانت در سطح معنی داری p<0.05 آنالیز شد.

    یافته ها: مطالعه حاضر نشان داد که میانگین قطر سلول های هرمی در گروه های تجربی کاهش معنی داری در مقایسه با گروه کنترل یافته است (p<0.05). مقایسه میانگین تعداد سلول های هرمی نیز کاهش معنی داری را در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل نشان داد (p<0.034). ولی این تفاوت بین گروه های تجربی اول و دوم معنی داری نبود (p<0.74). بررسی میکروگراف های الکترونی نیز افزایش میزان هتروکروماتین هسته سلول های هرمی را در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل تأیید نموده است.

    نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر نشان می دهد که امواج مایکروویو با کاهش اندازه، تعداد و فعالیت هسته سلول های هرمی، می تواند باعث آسیب بر قشر مغز خرگوش شود ولی برای اثبات نتایج فوق به مطالعات بیشتری نیازمند است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها