• بررسی روند تمایز سلول های استرومایی مغز استخوان به سلول های شبه عصبی و گلیالی در شرایط محیط کشت تحت اثر عوامل القایی مختلف

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 524
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: تمایز (bmscs) bone marrow stromal cells به سلول های شبه نوروگلیال در محیط کشت تحت روش یا روش های معین

    مواد و روش ها: در این تحقیق bmscs از استخوان فمور وتیبیای موش صحرایی بالغ تهیه و پس از رسیدن به پاساژ چهارم، بنیادی بودن و خلوصشان با بیان مارکر استرومایی فیبرونکتین توسط روش ایمونوسایتوشیمی و همچنین oct-4 توسط روش quantitative rt-pcr بررسی شد. ضمناً در این مرحله بیان آنتی بادی های o4, gfap, nf68, nestin نیز ارزیابی شد. سپس این سلول ها در دو مرحله پیش القا و القا به سلول های شبه neuroepithelial، شبه نورونی و شبه گلیالی تمایز داده شدند. در مرحله پیش القا با کاربرد یکی از محرک های butyatedhydroxyanisole (bha), (dmso) beta-mercaptoethanol (bme), dimethylsulfoxide به طور مجزا و بدون حضور (fbs) fetalbovine serum و فقط در محیط  (α-mem) alpha minimal essential medium و سپس در مرحله القا از retinoic acid (ra) به همراه 15 fbs درصد استفاده شد. در بررسی میزان تمایز bmscs پس از پایان چهار روز از مراحل القا از آنتی بادی های مذکور استفاده شد. همچنین بیان ژن oct-4, neurod در سطح mrna بررسی شد.

    یافته ها: سلول های bmscs پس از پاساژ چهارم توانستند پروتیین fibronectin را به میزان 92.75±3.86 درصد بیان کنند. در بررسی ایمونوسایتوشیمی در خصوص تمایز سلول ها مشخص شد که درصد ناچیزی به سلول های شبه neuroepithelial و شبه نورونی تمایز یافته و تمایز به سلول های شبه آستروسایت و شبه الیگودندروسایت مشاهده نشد. همچنین در بررسی rt-pcr این سلول ها، mrna ژن oct-4 به خوبی بیان شد، در حالی که باند مشخصی در بیان mrna ژن neurod در ژل الکتروفورز مشاهده نشد. بیان قابل توجه مارکر nf68, nestin توسط القا کننده های ra, dmso در پایان مراحل پیش القا و القا توانست به طور معنی داری (p<0.05). درصد سلول های شبه نورواپیتلیال (75.03±4.63) و شبه نورونی (75±5.62) بیشتری را نسبت به القا کننده های دیگر ایجاد کند در حالی که میزان تمایز به سلول های شبه آستروسایت و شبه الیگودندروسایت توسط القا کننده های فوق در این مرحله کمتر از 5 درصد بود. لازم به ذکر است از بین سلول های در معرض تمایز در هر سه گروه القا فقط 3 الی 6.6 درصد آنتی بادی fibronectin را بیان کردند. همچنین فقط گروه dmso-ra بیان mrna ژن neurod را به خوبی نشان داد اما mrna ژن oct-4 در این مرحله در هیچ کدام از سه گروه القا کننده بیان نشد.

    نتیجه گیری: bmscs تحت اثر القا کننده های ra, dmso توانست به میزان قابل ملاحظه ای به سلول های شبه نورواپیتلیال و شبه نورونی متمایز شود در حالی که میزان تمایز به سلول های شبه گلیالی بسیار کم بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها