• تمایز سلولهای بنیادی سوماتیک نامحدود به دست آمده از خون بند ناف به غضروف

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 597
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: جداسازی و تخیلص سلولهای بنیادی سوماتیک نامحدود  (ussc: unrestricted somatic stem cell)به دست آمده ازخون بندناف نوزاد با ترم کامل و بررسی تمایزاین سلولهای به سلولهای غضروفی در محیط آزمایشگاه

    مواد و روشها: در این مطالعه سلولها از خون بند ناف جداسازی و در فلاسک کشت داده شدند. یک هفته بعد از کشت، اولین کلونیها ایجاد شد. برای مشخص کردن نوع این سلولها حدود 100000 تای آنها مورد بررسی فلوسایتومتری قرار گرفت. برای بررسی تمایز این سلولها به غضروف حدود 200000 تا از این سلولها در پلیتهای 6 خانه ای که کف آنها از قبل با پلی-ال-لیزین 2 پوشانده شده بود، همراه با محیط کندروژنیک در انکوباتور قرار گرفتند. بعد از 24 ساعت اولین توده سلولی تشکیل شد، این وضعیت تا 21 روز ادامه یافت و محیط سلولهای هر دو روز یک بار با محیط کندرو ژنیک تعویض شد، بعد از اتمام دوره تمایزی و بعد از سه هفته سلولها توسط روشهای رنگ آمیزی آلشیان بلو، ایمونوسیتوشیمی و rt- pcr بررسی شدند. به علاوه این سلولها برای 50 بار پاساژ یافتند و کاریوتیپ آنها بررسی شد.

    یافته ها: در روزهای اولیه کشت سلول، جمعیت سلولهایی که دوکی شکل بودند افزایش و گسترش یافتند و تقریباً طی پاساژ دوم تخلیص شدند. نتایج تمایز توسط بررسیهای rt- pcr بیان مقادیر زیادی کلاژن ii، اگریکان، bmp-6 و کلاژن را که از ژنهای اختصاصی سلولهای غضروفی هستند را نشان داد. بررسیهای هیستوشیمی نشان داد که ماتریکس خارج سلولی در بین سلولها ایجاد شده است و این نتیجه با بررسی ایمونوسیتوشیمی و بیان کلاژن ii، به تایید رسید. کاریوتایپ این سلولها تعداد پاساژهای زیادی را که برای این سلولها امکان پذیر است را نیز مشخص نمود.

    نتیجه گیری: سلولهای مزانشیمی تمایز یافته به رده غضروف می توانند منبعی برای پیون سلولی در آرتریت روماتیسمی باشد و از سوی دیگر خون بندناف نسبت به مغز استخوان می تواند منبع مناسبی برای سلول های مزانشیمی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها