• القای هم اکسیژناز i توسط لیپوکالین 2 به واسطه فاکتور رونویسی nf-κb

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 813
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: بررسی اثر لیپوکالین 2 بر بیان آنزیم هم اکسیژناز ii, i و فاکتور رونویسیnf-κb

    مواد و روش ها: در این مطالعه ابتدا با استفاده از پلاسمید pcdna3-1 و از طریق مهندسی ژنتیک، رده های سلولی پایدار مولد لیپوکالین 2 ایجاد شد (cho-v-lnc2, hek293-v-lcn2). سلول های hek293, cho فاقد ژن لیپوکالین 2 هستند بنابراین پس از انجام ترانسفکشن با بررسی بیان ژن لیپوکالین 2 ورود ژن به درون این سلو لها تأیید شد.

    آن گاه پس از استخراج rna از سلول های حاوی ژن لیپوکالین نوترکیب از نمونه های rna استخراج شده، cdna ساخته شده و بیان هم اکسیژناز (nuclear factor kappa b) nf-κb, ii, i توسط روش های وسترن بلات و rt-pcr بررسی شد. در مرحله بعد بیان لیپوکالین 2 توسط sirna در رده سلولی a549 کاهش یافت و تأثیر خاموش سازی ژن لیپوکالین 2 بر بیان آنزیم هم اکسیژناز nf-κb, ii, i با روش pcr-rt مطالعه شد.

    یافته ها: نتایج حاصل از آزمون pcr و وسترن بلات بیانگر افزایش بیان آنزیم هم اکسیژناز i و فاکتور nf-κb در سلول های حاوی وکتور بیان کننده لیپوکالین 2 در مقایسه با سلول های کنترل است. همچنین خاموش سازی ژن لیپوکالین 2 توسط sirna منجر به کاهش بیان هم اکسیژناز nf-κb, i در رده سلولی a549 شد.

    نتیجه گیری: مشاهدات فوق نشان داد که لیپوکالین 2 باعث افزایش بیان آنزیم هم اکسیژناز i می شود و با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه، احتمال می رود که لیپوکالین 2 بتواند با فعال کردن هم اکسیژناز i از طریق مسیر nf-κb، با استرس اکسیداتیو مقابله کرده و سبب تعدیل التهابات سلولی ناشی از (reactive oxygen species) ros شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها