• مطالعه ایمونوهیستوشیمی تغییرات کلاژن نوع iv در غشای پایه کلافه های گلومرولی در دوران جنینی و پس از تولد در موش نژاد balb/c

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 439
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: استفاده از آنتی بادی کلاژن نوع iv و مطالعه تکامل غشای پایه مژانژیوم گلومرولی در دوره جنینی موش به کمک میکروسکوپ نوری.

    مواد و روش ها: برای این منظور 20 موش ماده نژاد balb/c به طور تصادفی انتخاب شده و پس از مراقبت در شرایط استاندارد و جفت گیری، وجود پلاک واژن در هر یک از آنان به منزله روز صفر بارداری تلقی شد. آنگاه در هر یک از روزهای 13 تا 18 بارداری یک موش قطع نخاع شده و جنین های حاصل تثبیت و آماده سازی بافتی انجام شد تا با استفاده از روش های ایمونوهیستوشیمیایی، کلاژن نوع iv غشای پایه کلافه های گلومرولی در کلافه های گلومرولی کلیه های آن ها ردیابی شود. مشابه این عمل در مورد کلیه مربوط به نوزادان متعلق به 2 مادر نیز در هر یک از روزهای 5، 10، 15 و 20 پس از تولد انجام شد.

    یافته ها: این مطالعه نشان داد که کلاژن نوع iv در روز پانزدهم جنینی در غشای پایه کلافه های گلومرولی با واکنش ضعیف ظاهر شده و در روزهای بعد افزایش یافته و شدت آن تا روز دهم پس از تولد ادامه می یابد اما پس از آن تغییری پیدا نمی کند.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل بر این موضوع دلالت دارد دکه در خلال میانکنش های اجزای غشای پایه گلومرولی، کلاژن نوع iv که از حدود روز پانزدهم جنینی ظهور یافته است تا حدود روز دهم پس از تولد بر گسترش و نقش ساختمانی آن افزوده می شود زیرا در طول این دوره روند شکل گیری عروق و تمایز سلول های اندوتلیال عروقی ادامه دارد و کلاژن نوع iv یکی از پروتئین های عمده غشای پایه گلومرولی است که در روند پیشرفت این پدیده مداخله می نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها