• بررسی بقای فولیکولهای پرآنترال تخمدان منجمد شده شیشه ای موش نابالغ بوسیله کرایوتاپ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 532
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: مطالعه تاثیر انجماد شیشه ای بافت تخمدان بوسیله کرایوتاپ، بر بقایی فولیکولهای پرآنترال است.

    مواد وروشها: تخمدان موشهای 14 روزه نژاد nmri، به روش استریل جدا شده و در سه گروه انجمادی، سمی شده و کنترل دسته بندی شدند. در گروه انجماد شیشه ای، تخمدانها با استفاده از کرایوتاپ منجمد شدند در حالی که درگروه سمی شده تخمدانها پروسه انجماد و ذوب را بدون قرار گرفتن در نیتروژن مایع و انجماد طی کردند و در گروه کنترل تخمدانها پروسه انجمادی و انجماد را طی نکردند. تخمدانها در دو گروه انجمادی و سمی شده، طی دو مرحله درون محلول انجمادی حاوی hepes-buffering tcm199 به همراه اتیلن گلیکول (eg: ethylen glycol) دی متیل سولفوکسید (dmso)، و آلبومین سرم انسانی (hsa) قرار داده شدند. سپس در گروه تست سمیت تخمدانها (توکسی سیتی)، تخمدانها بلافاصله پروسه ذوب را طی کردند و در گروه انجمادی، تخمدانها روی کرایوتاپ قرار داده شده و به درون نیتروژن مایع منتقل شدند. تخمدانهای منجمد شده پس از سه هفته در محلول ذوب شاملhepes-buffering tcm199  و ساکاروز hsa، ذوب شدند. ابتدا بررسی بافت شناسی تخمدانها دز هر سه گروه انجام شد و در مرحله بعد فولیکولهای پرآنترال تخمدانهای هر سه گروه با تشریح مکانیکی جدا شده و فولیکولها با مورفولوژی مناسب انتخاب و به مدت چهار روز کشت داده شدند تا میزان بقایی فولیکولها در این سه گروه بررسی شود. نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار spss آنالیز شدند.

    یافته ها: بررسی بافت شناسی تخمدانها نشان داد فولیکولهای پریموردیال و در حال رشد دز گروههای انجمادی توکسی سیتی مشابه گروه کنترل بودند. میزان بقایی فولیکولها در گروه توکسی سیتی (97.4%) نسبت به گروه کنترل (98.7%) تفاوت معنی داری نداشت در حالی که میزان بقا در این دو گروه نسبت به گروه انجماد شیشه ای (%92.7) افزایش معناداری داشت (p<0.05). همچنین افزایش در قطرفولیکولها پس از گذشت چهار روز در گروه انجمادی نسبت به دو گروه سمی شده وکنترل، کاهش معنی داری داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: علیرغم معنی دار بودن تفاوت در بقا و قطر فولیکولهای پرآنترال در گروه انجمادی نسبت به کنترل، فولیکویهای پرآنترال حاصل از انجماد شیشه ای تخمدان، از بقای بالایی برخوردار بوده و به نظر می رسد استفاده از این روش برای انجماد شیشه ای تخمدان مناسب و موفقیت آمیز باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها