• تأثیر هم کشتی سلولهای گرانولوزا و رتینوئیک اسید بر بلوغ و تکوین تخمکهای نارس موش در محیط آزمایشگاه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 405
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: بهبود محیط کشت بلوغ آزمایشگاهی  (ivm)تخمکهای نارس با هم کشتی سلولهای گرانولوزا و رتینوئیک اسید

    مواد و روشها: تحقیق حاضر به روش تجربی انجام شد. تخمکهای نابالغ از تخمدانهای موشهای ماده نژاد nmri در سن 8-6 هفتگی از تخمدانها جمع آوری شدند و در محیط بلوغ  (eagle mem-α ’s minimum essential medium; mem- α) حاوی 100 میلی iu در میلی لیتر iu 7.5 ,(recombinant follicle stimulating hormone) rfsh در میلی لیتر 5, (human chorionic hcg gonadotropin) درصد 2, (fetal calf serum) fcs میکرومولار رتینوئیک اسید همه ترانس (t- ra: all- trans retinoic acid) و سلولهای گرانولوزا کشت شدند. اتانل 0.2 درصد (گروه شم) به عنوان حلال انتخاب شد. پس از گذشت 24 ساعت، تخمکهایی که بلوغ یافته بودند، در محیط t6 با اسپرم لقاح یافتند و برای مدت 5 روز کشت داده شدند. سپس تکوین آنها به مراحل مورولا و بلاستوسیست مورد مطالعه قرار گرفت.

    یافته ها: رتینوئیک اسید پیشرفت و از سرگیری میوز را حمایت می کند و بلوغ تخمک، تشکیل مورولا و بلاستوسیست را نسبت به گروه کنترل افزایش می دهد. زمانی که 2 میکرو مولار t- ra و سلولهای گرانولوزا در محیط کشت ivm حضور نداشتند از لحاظ آماری میزان بلوغ کمتری مشاهده شد و در پی آن درصد جنینهایی که به مرحله بلاستوسیست رسیدند کاهش پیدا کردند. در حالی که، با حضور 2میکرو مولار t- ra و سلولهای گرانولوزا در محیط کشت  (in-vitro maturation) ivmنتایج بهتری در مقایسه با گروه کنترل به دست آمد.

    نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد، هم کشتی سلولهای گرانولوزا همراه با 2 میکرومولار رتینوئیک اسید طی بلوغ آزمایشگاهی تخمکهای نارس موش، سبب افزایش بلوغ و بهبود تکوین جنینهای حاصل از آنها می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها