• تعیین استاندارد تخمین سن در افراد بالغ ایرانی با استفاده از دو پارامتر دندانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 592
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: دستیابی به یک فرمول استاندارد در تخمین سن افراد ایرانی از روی پارامترهای ارایه شده توسط لامندین

    مواد و روش ها: بلافاصله پس از کشیدن سالم 333 دندان تک ریشه ای از اجساد با سن و جنس مشخص در سازمان پزشکی قانونی تهران، میزان شفافیت سطح ریشه (t) و پریودنتوزیس (p) و شاخص های t, p اندازه گیری و با استفاده از فرمول لامندین سن تخمینی به دست آمد. میزان همبستگی پارامترهای مختلف در تعیین سن مورد ارزیابی قرار گرفت. معادله رگرسیون محاسبه و سن تخمینی بر اساس این معادله اندازه گیری شد. میزان تفاوت بین سن تخمینی لامندین، معادله رگرسیون و سن واقعی اندازه گیری شد.

    یافته ها: در تخمین سن، میزان همبستگی پریودنتوزیس (0.778) و شفافیت سطح ریشه (0.891) نسبت به شاخص های خود بالاتر بود (p<0.0001). به نظر می رسد برای محاسبه سن بهتر است از این میزان ها به صورت مستقیم در فرمول استفاده شود؛ بنابراین فرمول جداگانه ای برای مردان و زنان پیشنهاد شد. در ارزیابی فرمول پیشنهادی مشخص شد که از بین دندان ها، دندان لترال پایین بیشترین همبستگی را با سن واقعی افراد نشان می دهد.

    نتیجه گیری: برخلاف لامندین، تحقیق حاضر نشان داد که در نژاد ایرانی دندان لترال پایین برای بررسی تخمین سن در اکثر گروه های سنی با استفاده از دو پارامتر مورد اشاره دقیقتر عمل نموده و همچنین با توجه به نوع دندان پیشنهادی در فرمول ارایه شده محدوده خطا کمتر و نیز درصد موارد با تخمین بیش و کمتر از 5 سال کاهش می یابد. بنابراین پیشنهاد می شود که فرمول ار ایه شده در پزشکی قانونی ایران در تمام گروه های سنی، با حجم نمونه وسیعتر در اجساد با سن مشخص ارزیابی شد تا بتوان کارایی این روش را مشخص نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها