• بررسی تاثیر تابش لیزر کم توان فرو سرخ دیود با فرکانس کم بر التیام زخم سوختگی درجه سه پوست موشهای صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 577
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: در این تحقیق تاثیر تابش لیزر کم توان فرو سرخ دیود با فرکانس کم بر التیام زخم سوختگی درجه سه پوست موشهای صحرایی بررسی شد.

    مواد و روشها: 36 سر موش صحرایی به گروههای یک و دو تقسیم شدند. در پشت هر یک از موشها 3 سوختگی به روش تماس با بخار آب جوش ایجاد شد. به زخم اول در گروه یک لیزر فروسرخ دیود با طول موج 890 ناتومتر و فرکانس 80 هرتز و دانسیته انرژی (دوز) 0.396 j.cm2 سه بار در هفته تابیده شد. با زخم اول در گروه دوم نظیر زخم اول گروه اول رفتار می شد ولی دستگاه لیزر خاموش بود و شاهد نما در نظر گرفته شد. به زخم دوم در هر دو گروه پماد نیتروفورازون مالیده شد و زخم سوم در هر دو گروه شاهد در نظر گرفته شد و هیچ گونه تیماری دریافت نکرد. زخمها به صورت روزانه مشاهده می شدند و زمان بسته شدن زخمها ثبت شد و به روش paired student t test با یکدیگر مقایسه شدند. در 8 روز، 12 روز و 20 روز پس از سوختگی نمونه برداری میکروبیولوژی به عمل آمد. میکروارگانیسمهای استخراج شده از زخمهای گروهها به صورت تک به تک و به صورت دو دسته بیماریزا و غیربیماریزا به روش chi-square با یکدیگر مقایسه شد.

    یافته ها: مدت زمان بسته شدن زخمهای تحت درمان با لیزر (17.6±1.8) روز از سایر گروهها کمتر بود که اختلاف آن با گروه شاهد (19.6±0.8) روز از نظر آماری معنی دار بود (p=0.007). بین میکروارگانیسمهای کشت داده شده گروهها به صورت تک به تک و همچنین در دو دسته بیماریزا و غیر بیماریزا اختلاف معنی دار آماری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: تابش لیزر کم توان فرو سرخ دیود با طول موج 890 نانومتر و فرکانس 80 هرتز موجب التیام سریعتر زخمهای سوختگی درجه سه در مقایسه با گروه شاهد در موش صحرایی شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها