• ارزیابی تکوین جمجمه و صورت بر اساس میانگین فاکتورهای بیومتریک در جمعیت کرمانج شیروان از تولد تا سن بلوغ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 783
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: هدف از انجام این تحقیق تعیین اندازه ها و نسبت های آنتروپومتریک صورتی و جمجم های و بررسی تکوین جمجمه و صورت در جمعیت کرمانج شیروان بود .

    مواد و رو ش ها: در این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی 137 پسر بومی شیروان با الگوی صورتی طبیعی به صورت تصادفی انتخاب و بررسی شدند. نسبت های صورتی و جمجمه ای به طور جداگانه اندازه گیری شد، سپس نتایج به دست آمده برای هر نسبت در طول سنین مختلف توسط نسخه 11 نرم افزار spss تجزیه و تحلیل و روی نمودار پراکنش خط رگرسیون ترسیم و ضریب رشد محاسبه شد و در نهایت میانگین این اندازه ها محاسبه گردید، به علاوه میانگین شاخص های آنتروپومتریک جمعیت ایرانی و کانادایی با یکدیگر مقایسه شد. مقایسه ها با استفاده از آزمون t-student انجام گرفت.

    یافته ها: جمعیت کرمانج ساکن شهرستان شیروان در بدو تولد ابرپهن رخ و ابرپهن سر بوده و طی رشد و با افزایش سن ارتفاع بخش میانی صورت افزایش می یابد، گونه ها برجسته تر می شود، چانه کوتاه تر می شود و سر و صورت به فرم پهن و ابرباریک رخ تبدیل می شود.

    نتیجه گیری: تقریباً بسیاری از اندازه های آنتروپومتریک جمعیت کرمانج، با جمعیت فارس و کانادایی اختلاف معنی داری را نشان می دهند. با توجه به اختلاف قابل ملاحظه بین اندازه ها و نسبت های آنتروپومتریک صورتی و جمجمه ای در جمیت کرمانج شیروان و فارس (ساکن مشهد) و کانادایی، اندازه به دست آمده در نژاد کانادایی و فارس نمی تواند به عنوان معیار طرح درمان مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به اختلاط نژادی گسترده در ایران، لازم است مطالعات بیشتری با پراکندگی وسیع تر در اقوام مختلف ایران انجام پذیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها