• بررسی نتایج تغییر چیدمان دروس آناتومی و جنین شناسی بر نمرات دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 959
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: بررسی نتایج دو نوع چیدمان در دروس آناتومی تنه و جنین شناسی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

    مواد و روش ها: در این تحقیق که یک مطالعه توصیفی است، به دلیل تغییر در نحوه چینش دروس در دانشگاه اصفهان، همزمان دو دوره از دانشجویان رشته پزشکی دو درس اناتومی تنه و جنین را اخذ نمودند. یک گروه از این دانشجویان (شامل 59 نفر) در ترم قبل درس آناتومی اندام را گذرانده و گروه دیگر (79 نفر) تا آن زمان هیچ درس آناتومی یا جنین شناسی را نگذر انده بودند. نمرات میان ترم و پایان ترم دروس آناتومی تنه و جنین شناسی دو گروه فوق محاسبه و سپس با آزمون students t-test مقایسه شد.

    یافته ها: میانگین نمرات میان ترم دانشجویان گروه اول در درس آناتومی تنه 40.03±6.34 و در درس جنین 28.16±7.29 محاسبه شد. میانگین نمرات میان ترم دانشجویان گروه دوم در درس آناتومی تنه 36.63±7.23 و در درس جنین 27.8±7.66 به دست آمد. پس از مقایسه میانگین نمرات در هر دو درس آناتومی تنه و جنین p<0.00 ثبت شد. در درس جنین شناسی، میانگین نمرات پایان ترم در گروه اول و در گروه دوم به ترتیب 30.01±6.59, 32.62±6.04 محاسبه و پس از مقایسه آنها p<0.00 به دست آمد.

    نتیجه گیری: وجود اختلاف معنی دار در بین میانگین نمرات هر دو درس، بیانگر این واقعیت است که دانشجویانی که حداقل یکی از دروس آناتومی را قبل از درس تنه و جنین گذرانده باشند، در فهم دروس اخیر موفق تر خواهند بود. شاید یکی از دلایل این اختلاف، درک بهتر اصطلاحات آناتومی توسط گروه اول به دلیل گذراندن آناتومی اندام ها باشد. تجسم فضایی در گروهی که درس اندام را گذرانده اند نیز بالاتر است. از انجایی که آناتومی تنه، کاربرد بیشتری در امور بالینی دارد، ارایه زودتر آن، شاید در کیفیت یادگیری اختلال ایجاد کرده و در نهایت بازده کمتری را برای رشته پزشکی به دنبال داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها