• مقایسه پیامد pnl با جراحی باز در بیماران دچار سنگ شاخ گوزنی کلیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 665
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: روش استاندراد طلایی در درمان سنگ های شاخ گوزنی جراحی باز است و سایر روش های درمانی با آن مقایسه می شوند. روش های نوین آندوارولوژی در درمان سنگ های شاخ گوزنی تاثیر بیشتر داشته و کمتر تهاجمی هستند.

    هدف: مقایسه عوارض pnl (percutaneous nephrolithotmy) با جراحی باز در درمان بیماران بستری دچار سنگ شاخ گوزنی.

    مواد و روش ها: 120 فرد مبتلا به سنگ شاخ گوزنی بستری در مرکز آموزشی-درمانی رازی در سال های 86-1384 بررسی شدند و اطلاعات لازم از قبیل سن، جنس، نوع درمان، عوارض حین و پس از عمل جراحی (شامل اوروپاتی انسدادی، هماتوری شدید، عفونت زخم و نشت ادرار)، میزان پاک سازی سنگ و مدت بستری بیماران از پرونده ها استخراج و نتایج به کمک chi-square, t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: 120 بیمار دچار سنگ شاخ گوزنی بررسی شدند که در 60% آنها (72 بیمار) درمان به روش pnl و در (48 بیمار) جراحی باز انجام شد. عوارض حین عمل جراحی در 18.8% بیماران درمان شده به روش pnl و در 13.9% گروه جراحی باز اتفاق افتاد. بیشترین عارضه خون روی نیازمند به انتقال خون بوده است. عوارض پس از عمل جراحی در 4.2% بیماران درمان شده به روش جراحی باز و در 1.5% گروه pnl بروز کرد که بیشترین آنها مربوط به نشت ادرار، عفونت زخم، هماچوری نیازمند انتقال خون و اوروپاتی انسدادی بود. متوسط مدت بستری در بیماران درمان شده به روش 3.93±1.76 pnl و در جراحی باز 2.42±5.08 روز و میزان پاکسازی سنگ در بیماران درمان شده 81.9% pnl و در جراحی باز 91.6% بوده است.

    نتیجه گیری: pnl مزیت های درمانی از قبیل مدت کوتاه بستری بیمار دارد که باعث شده گام اول درمان در بیشتر بیماران دچار سنگ کلیه شاخ گوزنی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها