• مقایسه پرتوزایی پودرهای پرسلن دندانی و دندان های مصنوعی با پرتوزایی زمینه ای

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 556
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بسیاری از محصولات و منابع صنعتی و مصرفی در اسپوز بشر و دریافت دوز موثر سالانه سهم دارند. استفاده از ترکیبات پرتوزاد از دیرباز در دندان های مصنوعی پودرهای پرسلن برای ایجاد خاصیت فلورسانس مرسوم بهداشت بود. از آنجایی که بسیاری از افراد روکش های دندان پرسلنی و یا دنچر دارند، این مسئله انگیزه ای شد تا مقدار پرتوزایی نسبی پودرهای مورد استفاده را بررسی کرده و تکنسین های لابراتوار را (که به طور مداوم این مواد کار می کنند) از مقدار پرتوزایی آن آگاه کنیم.

    هدف: تعیین قدار پرتوزایی نسبی تعدادی از دندان های مصنوعی مورد استفاده در دنچرها و پودرهای پرسلن دندانی.

    مواد و روش ها: در این مطالعه آزمایشگاهی-تجربی از شش نمونه پودر پرسلن دندانی سرامکو iii ایک، سرامکو iii دنتین، سرامکو ii ایک، سرامکو ii دنتین، نوریتا که دنتین ex3، انسیزال نوریتا که و دو نمونه دندان مصنوعی قدامی و خلفی با بیس پلیمر شانگ های و مرجان، به صورت پودر شده استفاده و حدود سه گرم از هر نمونه در مقابل پنجره آشکارساز سوسوزن یدور سدیم قرار گرفت و میزان پرتوزایی در مدت زمان یک ساعت شمارش شد. پرتوزایی زمینه نیز طی چندین مرحله اندازه گیری شد، از نرم افزار spss برای تجزیه و تحلیل داده ها و از آزمون تی زوج (paired t test) برای مقایسه پرتوزایی نمونه ها با اشعه زمینه استفاده شد.

    نتایج: پرتوزایی پودرهای پرسلن مختلف و دندان های مصنوعی ذکر شده به طور معنی داری از میزان اشعه زمینه ای کمتر بود. بیشترین پرتوزایی مربوط به نمونه سرامکو iii اپک و کمترین، مربوط به دندان مصنوعی مرجان بود.

    نتیجه گیری: این مطالعه تاییدی بر مطالعات قبل مبنی بر پایین بودن پرتوزایی نمونه های نسبت به اشعه زمینه ای بوده و نشانگر این مسئله است که در صورت رعایت موارد ایمنی مشکلی برای تکنسین های لابراتوار ایجاد نمی نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها