• مقایسه یافته های رادیوگرافی مبتلایان به عدم تقارن فک تحتانی با افراد طبیعی (متقارن)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 467
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: با توجه به گستردگی شیوع تقارن نداشتن فک پایین به نظر می رسد ارزیابی آن فقط در یک نما کافی نباشد و بهتر است برای تشخیص بهتر و طرح درمان مناسب این ارزیابی در نماهای مختلف انجام شود.

    هدف: مقایسه یافته های رادیوگرافی بیماران دارای فک تحتانی نامتقارن با افراد طبیعی و معرفی شاخص نداشتن تقارن.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی رادیوگرافی های خلفی-قدامی سفالومتری، پانورامیک و توموگرافی کندیل 20 بیمار بررسی شدند. شامل 10 نفر با فک تحتانی نامتقارن و میانگین سنی 17.8 سال (6 زن و 4 مرد) و 10 بیمار با فک تحتانی متقارن و میانگین سنی 17.6 سال (6 زن و 4 مرد)، که از نظر سنی به کمک شاخص cvms (cervical vertebrae maturation stage) و تا حدودی سن شناسامه ای با هم تطابق داده شده بودند. در رادیوگرافی خلفی-قدامی سفالومتری، هشت شاخص در دو دسته کلی شاخص های افقی و شاخص های عمودی بررسی شدند. در رادیوگرافی پانورامیک شاخص کندیلی و شاخص راموسی پس از اندازه گیری ارتفاع کندیل و راموس تعیین شدند. میانگین قطر سرکندیل هر سمت در توموگرافی های خلفی، میانی و قدامی به صورت شاخص توموگرافی محاسبه شد. داده ها با نرم افزار spss10 و آزمون paired sample با ضریب اطمینان 95% آنالیز شدند.

    نتایج: میانگین شاخص توموگرافی در گروه شاهد و مورد به ترتیب 2.91 و 4.98 بدست آمد. شاخص کندیلی وراموسی در گروه شاهد به ترتیب 0.07 و 0.01 و در گروه مورد 0.04 و 0.01 بود. بین دو گروه مورد و شاهد اختلاف آماری معنی دار وجود نداشت.

    نتیجه گیری: رادیوگرافی های معمولی در تشخیص نداشتن تقارن کمک کننده است، اما مرز مشخصی را در غالب شاخص عدم تقارن معرفی نمی کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها