• بررسی همزمانی عوامل خطر بیماری قلبی-عروقی، وجود سندرم متابولیک و بروز حوادث 10 ساله بر اساس شاخص توده بدنی در زنان بالای 19 سال مناطق مرکزی ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 525
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: شایع ترین علت مرگ در زنان مربوط به بیماری های عروق کرونر است. در این بیماری، به جز چاقی عوامل خطر گوناگونی دخیل هستند.

    هدف: بررسی همزمانی عوامل خطر بیماری قلبی-عروقی، وجود سندرم متابولیک و بروز حوادث 10 ساله بر اساس شاخص توده بدنی در زنان مناطق مرکزی ایران.

    مواد و روش ها: در سال 1380، در یک مطالعه مقطعی به نام برنامه قلب سالم اصفهان در شهرستان های اصفهان، نجف آباد و اراک 6054 زن بالای 19 سال با نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بررسی شدند. علاوه بر جمع آوری اطلاعات دموگرافی، با وزن، قد، دور کمر، فشارخون و مصرف سیگار نیز پرسیده شد. سپس آزمایش های خون، قند و چربی ها به صورت ناشتا و در یک مرکز انجام شد. تمامی داده ها در نرم افزار spss-11 وارد شد و آنالیز آماری t-student صورت گرفت و شیوع آن بررسی شد.

    نتایج: میانگین سنی زنان مورد مطالعه 14.55±38.75 سال بود. با افزایش شاخص توده بدنی میانگین و شیوع اختلالات قند و چربی ها، میانگین دور کمر و فشارخون افزایش معنی دار یافت (p<0.05). مصرف سیگار در گروه های مختلف شاخص توده بدنی تفاوت قابل توجهی نداشت (p>0.05). به علاوه با افزایش میزان چاقی، شیوع سندرم متابولیک و بروز حوادث 10 ساله افزایش قابل توجهی پیدا می کند (همچنین، با افزایش شاخص توده بدنی، تعداد افراد دارای بیش از 2 یا 3 عامل خطر همزمان افزایش یافته و از تعداد افراد واجد صفر تا یک عامل خطر کاسته می شود).

    نتیجه گیری: چون چاقی و افزایش شاخص توده بدنی در زنان با سایر عوامل خطر و سندرم متابولیک همراه است، به نظر می رسد کنترل وزن در زنان مناطق مرکزی ایران ضروری باشد تا با تنظیم آن بتوان خطر بیماری های قلبی-عروقی را کاست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها