• بررسی کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه گیلان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 593
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: کیفیت زندگی مفهومی است که در سال های اخیر به واسطه نقشی که در سلامت روان افراد دارد اهمیت بسزایی یافته است. در همین راستا و با توجه به این که دانشجویان در آینده عهده دار مدیریت عرصه های مختلف جامعه خواهند بود، بنابراین شناخت مسایلی که می تواند کیفیت زندگی و سطح سلامت دانشجویان را به مخاطره بیاندازد ضروری به نظر می رسد.

    هدف: تعیین کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه گیلان.

    مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی و تحلیلی است و 226 دانشجوی دانشگاه گیلان در سال 1388 به صورت نمونه گیری خوشه ای و طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و سیاهه دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (whoqol-bref) را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار spss نسخه 15 استفاده شد.

    نتایج: نتایج پژوهش ما نشان داد که کیفیت زندگی 4 درصد دانشجویان بسیار مطلوب، 34 درصد مطلوب، 51 درصد متوسط و کیفیت زندگی 11 درصد دانشجویان نیز نامطلوب بوده است. همچنین در ابعاد درد جسمانی، روابط محیطی، تامین مالی، مراقبت های اجتماعی و عواطف منفی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت های معنی داری مشاهده گردید (p<0.05) که در همه این ابعاد دانشجویان دختر وضعیت ناخوشایندتری گزارش کردند.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش ما، انجام ارزیابی روانشناختی دانشجویان و ارایه خدمات روانشناختی در زمینه های مختلف برای ارتقای سلامت کیفیت زندگی آنها توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها